zondag 21 oktober 2018

En toen kon de weef van start.....

Zaterdag was het mooi weer en hebben we nadat we boodschappen hadden gehaald, dat moet nl op de ochtend omdat 's middags de winkels dan al dichtgaan, de honden uitgelaten in het bos tegenover ons huis. Daar was het uit de wind echt heerlijk om te wandelen.

Na de wandeling en de daaropvolgende koffie was het dan zover. Ik kon van start met het weven van een kussenovertrek voor op de nieuwe stoel in de weefkamer. In mijn voorraad weefmateriaal vond ik een mooie goudkleurige inslagdraad die ik kan afwisselen met een veelkleurige band. Het motief dat ik ga weven wordt Rosengård genoemd en wordt afgewisseld met Tuskaft.  Dat is dan weer één draad op, één draad neer een platte binding. Dat doe ik dan in de effen goudkleur, daarna komt er een ruit en die doe ik van het veelkleurige band. Ik denk dat het zo een vrolijk kussenovertrek gaat worden. Het is natuurlijk even spannend of de ingeregen kettingdraden het allemaal goed doen en het een mooi patroon wordt en dat blijkt het geval te zijn. Het is wel even wennen met vier schachten en zes pedalen. Schacht één en twee kan ik lekker intrappen en die geven veel ruimte, schacht drie gaat wat stroever en schacht vier gaat het moeilijkst. Dat komt omdat die meer achterop de pedaal bevestigd zit waardoor de uitslag wat kleiner is dan bij de voorste schachten. Aan de buitenkanten heb ik vier draden gespannen die niet door de ogen van de schachten gaan, maar uitsluitend door het riet. Dat wordt mijn zelfkant die met vier draden wat steviger wordt. Inger, dat is mijn coach op de weefclub, zegt mij dat daarmee de weef meer stabiliteit krijgt.






De eerste draden...

Wat heerlijk om zo een middag in mijn mooie weefkamer door te brengen. Na een paar uurtjes weven heb ik al een mooi stukje gedaan. Het motief loop goed, en het veelkleurige band geeft het geheel een frisse uitstraling. 
Zover ben ik gekomen. Het laatste motiefdeel weef ik waarschijnlijk weer terug omdat de kettingdraden daar niet goed lopen. Dat vind ik niet heel mooi dus dat gaat overnieuw. Wanneer ik nog een toer Tuskaft meer weef voordat ik met het patroon begin komt het goed.

Ondertussen groeit ook het idee voor het maken van het vloerkleed. Ik heb nog mooi kettinggaren in goudkleur en ook nog een mooie witte wol waarvan ik veel bollen heb (allemaal gekregen bij de aankoop van de weefgetouwen) en daarmee ga ik weven in een techniek die 'Gåsögon' heet. Dat geeft een strak en ruitvormig patroon wat het mooist uitkomt met een effen inslagdraad.
Die goudkleurige kettingdraad moest ik overigens eerst nog opwinden. In eerste instantie was ik begonnen op de ouderwetse manier met de hand opdraaien. Maar oh, daaraan leek geen einde te komen. Ik vroeg aan Gerrit of hij niet iets kon bedenken (want dat kan hij heel goed... oplossingen bedenken). Hij opperde het idee om het met de elektrische schroevendraaier te toen. De houder voor het garen paste precies om een grote boor in de schroefmachine en daarna was het een kwestie van knop indrukken en draaien maar. Dat ging helemaal prima!! We hadden er reuze schik in.



 Daarna hebben we op de Kettingmachine drie kettingen gedraaid, met elkaar 456 draden, de midden baan goud en de twee zijkanten wit. Dat hebben we 's avonds nog door het riet geregen. Daar krijgen we nu wat meer handigheid in zodat het iets sneller gaat. Aldoende leert men! En wat is het dan handig wanneer we een deel van onze hangoortafel neer kunnen klappen!

 Nu is het zover dat de ketting op het getouw gespannen kan worden. De grote broer staat er klaar voor!
Wellicht dat we daarmee morgen aan de slag gaan, maar eerst moeten we dan naar school!

Ben ik de hele dag met het weven bezig geweest....Nee dat niet. Suzanne en Fredrik kwamen vanmiddag nog even langs op de terugweg naar huis. Ze waren dit weekend in Stockholm geweest voor een feest en konden mooi bij ons warm eten. We aten vandaag noedels van zeewier en dat was een hele beleving! Arvid en Fynn wilden er ook graag eentje hebben maar hebben na die ene niet om meer gevraagd.

Wordt vervolgd......







Geen opmerkingen:

Een reactie posten