maandag 10 september 2018

The day after.....

Na al het verkiezingsgeweld was het dan vandaag de day after, een gewone dag, een maandag, de mooiste dag van de week. Op maandag heb ik nog steeds een dubbel vrij gevoel! Maar ook de gedachte dat alles weer te kiezen valt. Ik hoef maar iets te bedenken en het kan. Tenminste als het weer even meezit. 
Over het weer......vandaag was het een grijze dag, vanmorgen hadden we een paar buien. Niet dat dit ons deerde, we zaten lekker in de keuken te werken aan onze Zweedse lessen. De SFI  (Svenksa för invandrare oftewel Zweeds voor immigranten) laat blijkbaar nog even op zich wachten dus we gaan maar verder met onze boeken van Zweedse les in Groningen.
Gezellig aan de keukentafel met de kaarsjes aan die dan vervolgens achter het beeldscherm verdwijnen naar toch.... sfeervol. Ook de Karl Johan kunnen we soms even aansteken. Wanneer de temperatuur in de keuken onder de 20 gr C zakt steekt Gerrit hem aan. Het wordt dan bijzonder heerlijk warm in de keuken. Tijdens de Zweedse les is onze familie app actief. F en L zijn in Indonesië en appen af en toe een serie foto's. Ik mag er vast wel eentje posten van hen....deze dan:
Foto van Femke (zonder toestemming geplaatst)
Op dit moment vergaren ze kennis over de Toraja's, ik heb daar nog nooit van gehoord maar ben dan ook nog nooit in Indonesie geweest. Ik heb begrepen dat de Toraja's spannende tradities hebben, zo geloven ze dat mensen uit de lucht komen en er ook weer naartoe verdwijnen wanneer de dood komt. Morgen zullen F en L dat aanschouwen, dan gaan ze nl naar een begrafenis.
Nee dan wij.... Wij hebben vandaag dit! 
En toen de zon er even tussendoor kwam en wij even in de tuin gingen werken hadden we 10 kruiwagens vol met peren....wat moet een mens ermee. En dat na een zomer waarin het zo droog als gort was. Tijdens het aanharken voelde ik mezelf door de peren heen zakken. Een peer ruikt best lekker maar na 10 kruiwagens  kon ik geen peer meer ruiken en werd ik bijna misselijk van de lucht.
In onze voortuin schieten de paddenstoelen of paddestoelen dat weet ik zo uit mijn hoofd niet meer wat daarvoor de regel is, de grond uit. Echt héééle grote!

 Boleten zijn het. Ik laat ze mooi staan tot we het gras kunnen maaien want doorvoor is het nu te nat. Het vergaren van de peren was het voorbereidende werk voor het maaien. Ik vermoed dat, wanneer het weer droog is, we eerst weer peren moeten rapen. Toen ik namelijk omhoog keek, naar de boom, zag ik nog takken vol met eraan hangende rijpe peren.
Ja wat doet een mens op een gewone dag waarop er geen verkiezingen zijn. Wel broodjes bakken. Hieronder zie je mijn amandelbroodjes met sesam. Echt lekker en heel gemakkelijk te maken.
 Mijn dochter Greetje was op diezelfde tijd ook brood aan het bakken, zelfs ook een amandelbrood maar dan met banaan. Ze heeft haar nieuwe keukenmixer uitgeprobeerd, gekregen als promotiepresent. Het bananenbrood kwam eveneens op de familie-app voorbij. Wij zaten er met zijn allen al watertandend naar te kijken. Maar in november gaan Gerrit en ik naar Oxford en dan krijgen wij vast wel een stukje:)
foto van Greetje ook zonder toestemming geplaatst!
Wat hebben we nog meer op deze gewone dag gedaan...Wel niet zoveel meer. Terwijl ik iets lekkers aan het koken was voor het avondeten was Gerrit aan het rekenen. Dat doet hij graag en ik moet zeggen, hij kan het ook goed! We moeten wat berekeningen aanleveren bij Skatteverket, dat is de belastingdienst in Zweden en dat is nu gelukkig klaar. Ik schrijf gelukkig, want zelf houd ik niet zo van rekenen. Ik schrijf liever. Het uiteindelijke mailtje aan Skatteverket heb ik dan weer geschreven en zo hebben we een mooie taakverdeling Gerrit en ik.

Vanavond heb ik voor de eerste keer de gordijnen dicht. Het is donker buiten en een beetje guur. We zijn de hele avond wat bezig met onze eigen dingetjes en zeggen geen woord tegen elkaar. Zelf heb ik een probleempje opgelost met mijn computer. De foto's kwamen nl al enige tijd niet meer in mijn stream en dat is lastig met het blog schrijven. Ik moest steeds met het draadje contact maken tussen mijn Iphone en mijn Mac en dan de foto's importeren. Dat is een heel gedoe en je moet er steeds een draadje voor hebben en soms is dat bezet. Nu heb ik uitgevonden waarom het misging. Enige tijd terug had ik namelijk een nieuwe creditkaart gekregen, een soort duokaart met die van Gerrit, dat scheelt nl in de kosten en nu we met pensioen zijn letten we daar natuurlijk goed op. Dus een ander nummer en andere vervaldatum en ander zekerheidscode. Ik had heel netjes mijn kaart aan mijn apple ID gekoppeld en dacht dat alles zo in orde was. Tot ik dus die problemen kreeg met de foto's. Nu blijkt dat ik de vervaldatum van de nieuwe kaart en de zekerheidscode niet had aangepast en ja.....dan blokkeert de boel. Geen nummers dan ook geen foto's in de stream!! Nu is het weer klaar en stromen de foto's weer mooi binnen. geen draadje meer nodig.
Zo... dit was het dan weer voor vandaag. Een beetje geouwehoer natuurlijk maar dat mag ook wel eens een keer toch....?


Wordt vervolgd....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten