vrijdag 28 september 2018

Nieuwe dingen.......

Vanmorgen om 8.00 uur waren de eerste dertig euro al verdiend!! Dat beloofde een goede dag te worden. Ik had namelijk schoon genoeg van mijn lange haar dat bovendien sinds ik in maart ben gestopt met werken ongelooflijk uitvalt. Dus bij het wakker worden vroeg ik aan Gerrit of hij iets voor mij wilde doen. Namelijk mijn kapper zijn. Nu is het zo dat hij erg goed is in timmeren maar kapperen is niet echt zijn ding. Maar na enig aandringen mijnerzijds ging hij akkoord. Dus ik mijn haar uitkammen en de lengte aangeven. Hij begon goed dat moet ik toegeven maar aan het einde zag het eruit als twee weken geleden ons plafond in de tussenkamer. Hij eindigde wel 2 cm hoger dan het beginpunt. Daarna heeft hij de bril opgezet en is opnieuw begonnen aan de knipklus en ja hoor... na 5 minuten was mijn haar op een 'tekorte' maar rechte lengte. Het groeit wel weer aan was zijn commentaar op mijn opmerking dat het iets aan de korte kant was geworden. En dat is natuurlijk ook zo.
Na het ontbijt zijn we afgereisd naar Skövde. Daar hadden we als belangrijkste missie het openen van een rekening bij de Handelsbanken. In NL kun je dat soort dingen voor een groot deel online doen maar dat is hier niet zo. Je dient je persoonlijk te melden bij de bank. Voor de specifieke rekening die wij wilden openen moesten we eerst een formulier invullen van wel 4 kantjes. Dat moesten we inleveren met onze contact gegevens en vervolgens krijgen we binnen een niet genoemde tijd een afspraak voor een gesprek. Afwachten hoe dit verder gaat. Wij probeerden nog eventjes met de mededeling dat we een uur moeten reizen..... maar dat zette geen zoden aan de dijk. Wat is nu een uurtje reizen in Zweden, daar ligt niemand wakker van. Met een glimlach kregen wij te horen dat we wel een berichtje kregen. 

De rest van de dag hebben we boodschapjes gehaald. Lekkere warme winterschoenen, voor als het straks Scandinavisch koud gaat worden :) En nog een speciale aankoop namelijk......een gitaar! Daarvoor moesten we naar de muziekwinkel in Skövde. Fredrik had ons die winkel getipt en laten zien waar we die konden vinden. Dat was maar goed ook want op eigen kracht was ons dat niet gelukt. De muziekwinkel was aan een soort binnenplaatsje in het winkelcentrum en dan ook nog eens in een kelder. Maar eenmaal binnen in de muziekwinkel, geen etalage overigens en geen imponerende entré, troffen wij een winkel aan waar geen nee te koop was. Dat was echt een positieve verrassing. De verkoper was een vriendelijke jongeman en wij mochten rustig alle gitaren uitproberen. Reden van de aankoop is dat Gerrit een nieuwe vriend heeft. Zijn naam is Koen! Eenmaal per week stuurt Koen een berichtje per email aan Gerrit en vervolgens besteedt Gerrit daaraan elke dag een kwartier tijd. Koen heeft namelijk een sublieme online cursus gitaarspelen ontwikkeld. Eerst een weekje gratis, met elke dag een nieuwe les, en daarna serieus aan de slag. Koen zegt dat wanneer je elke dag een kwartier oefent je na 22 weken al leuk bij een kampvuur liedjes kunt spelen. Dat klinkt goed!! De eerste stappen zijn gezet op een oude gitaar van Fredrik. Dat is de sambo van Suzanne die ook gitaar speelt.  Koen zegt dat het belangrijk is dat je in het begin niet teveel wisselt met gitaren vandaar dat we in deze prille fase al direct een investering hebben gedaan. Zo kan Gerrit wennen aan zijn nieuwe eigen gitaar. 

De oude...


Samen hebben we een prachtige gitaar uitgezocht....

De nieuwe....

Er zit een grote sticker op waarop aangegeven Solid Top en dat betekent dat het bovenblad en het onderblad van massief hout is dit in tegenstelling tot een gelammineerd boven-en onderblad. De klank zou bij een solid top gitaar voller zijn en met het bespelen ook nog voller worden. Bovendien zitten er stalen snaren op. Dat is pijnlijker aan de vingers maar mooier in de klank. Gerrit kan nu een aantal akoorden spelen en dat klinkt werkelijk prachtig! 
Nadat we nog een aantal andere boodschapjes hebben gedaan zijn we rond half zeven 's avonds weer terug gereden naar huis. Dat doen we dan 'binnendoor' zoals we dat noemen over landweggetjes. Deze keer hebben we onderweg wel 8 elanden gezien waarvan er twee de weg overstaken en twee anderen redelijk nabij de wegrand in het weiland stonden. We zagen ook een stuk of 7 reeen maar die zien we wel veel vaker, daar stoppen we niet meer voor om ze te aanschouwen. Maar voor de elanden nog wel!!


Het was al een beejte schemerig aan het worden zodat de foto's niet al te scherp meer zijn maar toch zijn ze nog goed te zien. Een eindje verder zagen we nog deze twee, die te ver uit elkaar stonden om ze op een foto te krijgen.


Weer een eindje verder passeren we dan deze uitloper van het Viken, zo prachtig in het roze avondlicht! Wat hebben we genoten van dit ritje!


Thuisgekomen heb ik de planten die ik heb gekocht voor de nieuw in te richten weefkamer gelijk verpot en in nieuwe aarde gezet. Mijn handen jeuken om de kamer in te richten maar mijn geduld wordt op de proef gesteld omdat de vloer 48 uur niet belopen mag worden na de oliebeurt. Hier nog even mijn nieuwe plantjes....


Vroeger toen ik op de middelbare school zat, ik was toen denk ik een jaar of 13, moest ik eens een soort werkstukje maken over een zelf te kiezen kamerplant. We moesten daar van alles over uitzoeken, wat de classificatie naam was en de volksnaam, dingen over de verzorging en de bloei van de plant etc. Ik had toen gekozen voor de Stephanotis Floribunda of in het NL gewoon Bruidsbloem. Destijd mocht ik van mijn moeder die plant ook kopen zodat ik het geleerde ook in de praktijk kon brengen en toetsen. Wat lief toch van haar!
Vandaag zag ik in de plantenwinkel de Stephanotis staan en heb ik heb die, 48 jaar later, opnieuw gekocht..... Hij ruikt nog net zo lekker als vroeger!!


Ik wens al mijn lezers een fantastisch weekend toe!

Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten