woensdag 8 augustus 2018

Het zit ons mee vandaag........

Vanochtend is de familie weer vertrokken, alvast weer een stukje richting NL. Einde vakantie gevoel, wij weten uit ervaring hoe dat voelt en we zijn o zo gelukkig dat we hier lekker kunnen blijven.
Vandaag steeg de temperatuur per minuut, je kon het voelen. Eerst tijdens het ontbijt konden we nog lekker buiten zitten maar een beetje later tijdens een kopje thee gaf de temperatuursensor op de altan al 38.7 graden C. aan, nog even later stond die al op 41 en dat met de schuifdeuren open. Buiten kon je bijna niet zijn! We hadden een harde wind en die was lauw!
Gerrit en ik hebben eerst binnen wat klusjes gedaan. Gisteren had ik bij de Netto en wandrekje gekocht en dat hebben we in de keuken opgehangen, kost niets staat bijzonder leuk na de decoratie met leuke prulletjes en twee stekjes van mijn kamerplanten.

 Toen de zaak net aan de wand hing keek ik even op mijn telefoon en zag ik een berichtje van de Mekonomen. Daar hadden we gisteren onze aanhanger gebracht ter reparatie en die zou heel misschien vandaag maar op zijn laatst morgen klaar zijn. Het hing er even van af of de bestelde lagers op tijd geleverd zouden worden. Blijkbaar heeft onze Hapert iets andere wiellagers dan de gebruikelijke aanhangers in Zweden. We stonden ingesteld op donderdag en zouden dan ook de kontroll besiktning laten uitvoeren. Maar in mijn appje stond dat we de släp (ik denk dan maar aan sleep, wederom: hoe moeilijk kan het zijn), af konden halen. Dus naar Töreboda gereden släp gehaald en doorgereden naar Mariestad. Daar waren we binnen 5 minuten aan de buurt, binnen 5 minuten lagers gecontroleerd en daarvoor 26 euro afgetikt en nu mogen we er de wereld mee uitrijden. Heerlijk!
 Thuisgekomen dacht ik dat dit het moment was om mijn trappetje naar de kelder te repareren. Daarvoor hadden we eerder al een zak beton gekocht. In alle treden zat wel een gaatje en die heb ik mooi gerepareerd. Het trapje ligt er nu weer strak bij.

 Ik raakte er in de hitte wat enthousiast van en vond dat ik ook het traprandje wel wat kon verfraaien. Gerrit heeft hiervoor snel even een bekistinkje gemaakt en toen ik zeer geconcentreerd bezig was heeft hij mij in onderstaande elegante pose even gefotografeerd. (Is dat geen ware liefde).


 Dan kan de zaak nu maar drogen. Op een later moment ga ik het dan met betonverf grijs schilderen.
Dat kan nu eventjes niet want.........WE HEBBEN REGEN!!!!!
Toen we net aan tafel zouden gaan zitten voor het avondeten vielen de eerste druppen op het dak van onze nieuwe altan. Even daarvoor kwam er een zeer donkere lucht aandrijven, hoorden we in de verte gerommel en zagen we een aantal bliksemflitsen. Eventjes later, toen we het eten op hadden en ik net een kopje thee had gezet hoorden we de sirene van de brandweer (die sirene bevindt zich op het gebouw naast ons huis) zeer indringend klinken. Het duurde deze keer zo lang dat we de vingers in de oren hebben gezet. Nog geen minuut later kwamen er auto's aangescheurd en hoppa daar reden ze weg met zwaailichten aan. Nu hoop ik natuurlijk dat er geen bos in brand staat want het is hier nog steeds o zo droog. 


 Maar wat een geluk.... De brandweer is nog niet weg of de druppen worden een stevige bui. Mocht er iets in brand staan dan helpt dit zeker.
En wij.....wij zitten lekker droog in onze altan met de deuren dicht. De temperatuur is gedaald, het is hier nu heerlijk.
REGEN......HEERLIJK!!!
En terwijl we hier zo heerlijk zitten komt er een beest door de tuin gewandeld. Eerst herkende ik het niet maar toen zag ik dat het een 'Das' was. Dassen zijn in Zweden geen geliefde beesten. Ze graven namelijk diepe gaten en doen dat ook onder huizen. Dat is link want wanneer ze onder de schoorsteen gaan graven stort het hele zaakje in. Daarbij komt dat veel huizen grote stenen als fundering hebben. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt wanneer dat verzakt. Dat wil je niet hebben. Voor alle dieren trapt men hier op de rem behalve voor Dassen. Gelukkig is ons huis diep onderkelderd. In geen honderd jaar heeft er een das onder gezeten en ook nu sloeg de das af richting weiland en bos. Het zit ons mee vandaag!

wordt vervolgd...

Een PS: Ik hoor net dat er een bosbrand is tussen Undenäs en Forsvik bij Brosundet. Nu maar hopen dat het niet uit de hand loopt. Dat is echt precies naast ons!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten