zaterdag 18 augustus 2018

Het is leuk dingen te (laten) zien......


Het is een hele drukte met een huis vol gasten zodat het schrijven van mijn posts er een beetje bij in schiet. Overigens, en ik moet eerlijk zijn, is het bezoek en alles wat dit met zich meebrengt niet de enige reden. Ik ben ook druk aan de studie over weven. Ik doe die studie in het Zweeds omdat ik de Zweedse benamingen en terminologie wil leren voordat ik woensdag naar de weefclub ga. Ik vermoed dat de deelnemers mij daar dingen willen gaan vertellen en dan moet ik het natuurlijk wel kunnen verstaan en begrijpen anders brengt het me niets. Gelukkig kwam deze week het door mij bestelde boek over weven ' Stora Vävboken' van Laila Lundell (1993), binnen met Postnord. Het is een tweedehands boek, nieuw is het geloof ik niet meer te verkrijgen. Tweedehands is overigens prima, dat past ook mooi binnen het concept van onze inrichting.




Het boek is echt prima geschreven voor beginnende wevers, alles wat beschreven staat wordt ook nog eens met een tekening of afbeelding verduidelijkt. Ik ben erg blij met dit boek!! Naast dit instructieboek heb ik ook nog een ander boekje besteld. Dat boek daarin staan verhalen over mensen die weven, het beschrijft wat het weven voor hen betekent in hun leven en hoe het in hun leven is gekomen. Zweden is een weefland het weven is vaak iets dat (voornamelijk) vrouwen hun moeders maar meestal oma's hebben zien doen, het meegaan met hun oma's naar de weef 'stuga' heeft vaak iets achtergelaten dat op een later moment in hun leven weer boven is komen drijven. Het zijn prachtige en inspirerende verhalen. 
Naast de studie ben ik ook naarstig op zoek naar een weefgetouw. Op Blocket staan er wel een heel aantal, vaak ook getouwen die gratis worden aangeboden. De vraag is echter hoever we er voor willen gaan reizen. Zweden is meer dan 2000 km lang en die getouwen staan het hele land door. Dat is dus nog eventjes een zoektocht.

Verder zijn we natuurlijk deze dagen ook veel op stap omdat het leuk is dingen te laten zien. Veel van die zaken hebben Gerrit en ik al eerder gezien maar we ontdekken door het vele kijken ook elke keer weer nieuwe dingen. Wandelend in de Vesting in Karlsborg zag ik deze 5 öre munten ingemetseld in de bestrating (natuurlijk veel groter dan de oorspronkelijke munt maar verder echt gelijkend). 

De ouders van Chang gingen eventjes tussen de kanonnen staan.


Wat ik ook nog niet eerder had gezien was dat er langs de waterkant, waar veel badrecreatie is in de zomerse warmte, hangmatten zijn opgehangen tussen de bomen waarvan je vrij gebruik kunt maken en dat bij de hangmatten boekenluikjes zijn te vinden met zowel volwassen- als kinderliteratuur. Die luikjes zijn vrolijk beschilderd.




Wat ik bijvoorbeeld in Skövde nog niet eerder had gezien is het jaartal in de gevel van het stadshotel. Daar staat in Romeinse cijfers het bouwjaar aangegeven. Kunnen jullie het nog ontcijferen. Zelf heb ik de Romeinse cijfers in mijn lagereschool periode geleerd en Gerrit zegt dat dit voor hem ook geldt. Beiden konden we het nog lezen. Duidelijk is dat het hotel niet vorig jaar gebouwd.....



Het centrum van Skövde wordt op dit moment helemaal gerenoveerd. Dit is het gedeelte rond de kerk en het grote stadsplein. Bij de kerk staat een grote fontein waar ik deze bijzonder bloeiende bloemen tegenkwam. Ik weet niet wat het is, heb wel een aantal zaadhulzen meegenomen. Wellicht dat ik dit kan zaaien om het uit te laten groeien.


Vandaag is het een wat donkere dag en iedereen doet zo wat zijn of haar eigen dingetjes. Zelf heb ik voor de tweede keer amandelbrood gebakken. Ik bak het brood in bolletjes die heerlijk smaken en in smaak het gebruikelijke tarwebrood zeker benaderen. Vanavond hebben we heerlijk gegeten bij de Thai.
Onze gasten genieten gelukkig volop
foto geleend van Min!
Voor de annalen is het misschien ook wel vermeldenswaardig dat Gerrit sinds begin mei voor het eerst weer eens een stukje gras heeft gemaaid.


Wordt vervolgd.....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten