zaterdag 7 juli 2018

De altan: Fase II-b in volle gang.....


Is de zaterdag in NL een dag om lekker uitgebreid te shoppen in Zweden is dat beslist niet zo, tenmiste niet På Landet (op het platteland). Hier zijn de winkels 's ochtends even open en sluiten dan zo rond het middaguur. Dat geldt zelfs ook voor de bouwmarkten. Nu moesten wij weer naar de bouwmarkt voor de aanschaf van het materiaal voor fase II-b. In de bouwmarkt hebben we meestal wel ruim een uur tijd nodig voor het bij elkaar zoeken van onze spullen en dat betekende dat we vroeg op stap moesten. Voor het ontbijt zijn we in de auto gestapt op weg naar Törreboda. Dat is een reisje van zo'n 50 km heen en terug. Nu de aanhanger op goede banden staat en ook nog eens is goedgekeurd durven we de hele handel in een keer op te laden en mee te nemen. 


 Aanvankelijk dachten we dat het vandaag een binnendag zou worden omdat er regenachtig weer voorspeld werd. Dat is echt heel erg nodig, die regen bedoel ik. We hebben rond een uur of negen wel een paar drupjes regen gehad maar dat had helemaal niks om te hakken. Voor de rest was het lekker bewolkt weer, fijn om buiten te werken en zeker niet te warm vandaag.
Vandaag gaan we los met fase II-b.
Fase II-b is een uitbreiding van II-a maar dan op een lager niveau. We maken daar een trap naar beneden. II-b wordt een terras geheel op de zuidkant van ons huis. Een van de redenen waarom we dit doen het laten zakken van het niveau bedoel ik, is het raam in de kelder. In mijn tvättstuga, de wasruimte, heb ik een raam naar buiten. Dat vind ik fijn want als ik daar bezig ben kan ik lekker de tuin ik kijken. Bovendien geeft het daglicht en daar houd ik van. Zouden we dit altandeel op dezelfde hoogte houden als de andere delen dan zou ik mijn raam kwijtraken. Een andere reden is dat de altan dan minder massief lijkt. Een lager deel geeft volgens ons, de altan een wat vriendelijker en meer open karakter. Je kunt dan zo vanuit de tuin via de altan en het trappetje naar boven lopen.
Op de foto hieronder kun je zien dat de eerste plank van de fundering van II-b aan het bestaande deel wordt gemonteerd.

 voor dit deel gaan we twee betonnen grondanker ingraven om de fundering te borgen. Zo eentje als je op de foto hierboven achter de gele waterpas ziet staan. Met een touwtje bepalen we de plaats van die ankers.

We kunnen deze keer de fundering niet aan het huis vastmaken. Omdat dit op kelderniveau uitkomt en de kelderstenen dat zijn enorme dikke rotsblokken. In mijn tvättstuga, en dat is zoals ik schreef de muur waarmee we te maken hebben, is de muur wel een meter dik. Die rotsblokken zijn bikkelhard en we willen er niet in boren. Bovendien zijn de stenen niet egaal zodat het verkrijgen van een strak uitgangspunt dan lastig is. Dus de bestaande altan is ons uitgangspunt daarvan weten we dat die haaks is en waterpas staat. De tegenovergestelde zijde is de zijde waar de grondankers ingegraven zijn en die ankers kunnen we ook prima waterpas stellen. Wanneer dat één keer goed ligt kunnen we de boel aan elkaar schroeven met franse schroeven.


Ondanks het voorboren van de gaten willen die franse schroeven niet heel gemakkelijk het hout in draaien. Dat komt omdat het wat dikkere schroeven zijn met grove schroefdraad. Bij de andere altan doopten we ze eerst in de groene zeep waarmee het beter ging. Die zeep is nu op. Daarom vroeg Gerrit mij of ik nog niet een potje had met het één of andere als het maar vettig was. Nu had ik bij de Dollar Store deze week net inkopen gedaan en was ik heel blij met een tube SOS handcreme. Ik heb nogal droge handen en deze creme, omdat die heel geconcentreerd is, gaf mijn handen een lekker zacht en soepel gevoel. Maar ja die schroeven moeten toch het hout in dus vooruit, mijn tube opgeofferd. De schroeven doen het er prima op eigenlijk net zoals mijn handen.

 Na een aantal uren meten, zagen, boren en schroeven hebben we de fundering in elkaar zitten, wederom mooi waterpas. Behalve op de grondankers steunt dit deel op tegels waarop een klos staat die aan de balken wordt geschroefd, steeds met twee franse schroeven.




De vorm II-b is dezelfde als de vorm van de erker. Het leek ons wel leuk om dat terug te laten komen.



Daar ligt ie dan, de fundering van II-b! Nog een final check met het oog waar een waterpas in zit.



 En daar zitten ze dan de franse schroeven met mijn SOS handcreme. Ondertussen hebben we al 100 van die schroeven verwerkt!
Morgen zullen we vast verstevigende delen aan moeten brengen aan de binnenkant van de fundering en daarna kunnen we dan de vloer schroeven. Daarvoor hebben we 51 planken klaarliggen en dat betekent weer 51 keer 12 is 612 schroeven. Dat wordt de dag van morgen!

Wordt vervolgd......

2 opmerkingen:

  1. Leuke blog!
    Groetjes,
    Jan en Ronja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Jan en Ronja!!
      Wat leuk om een berichtje van jullie te krijgen. We denken nog vaak aan jullie! De zomervakantie staat vast voor de deur. Heeft Ronja al haar vakken al afgerond? Volgend jaar al vierde jaars denk ik...
      Hoe was de afronding van de cursus Zweeds?
      Ontvang de hartelijke groeten van ons beiden!
      Gerrit en Johanna

      Verwijderen