maandag 9 juli 2018

De altan fase II-b: de trap...

'De dag van de trap' dat was het bij ons. Eigenlijk was het plan om fase II-b vandaag af te ronden echter evoluerende plannen rond de vormgeving van de trap maakten dat we er een dag mee bezig zijn geweest. De trap is klaar en er kan wel een olifant bij op. Hij is gemaakt van twee bakken die op elkaar gestapeld zijn. Die bakken wilde Gerrit met haakse hoeken in elkaar zetten. Dat is al een uitdaging op zich om dat het mirakel van een zaagmachine dan onder hoeken van 45 graden een regel van 45 x 190 door moet zagen. Dat wringt altijd wel een beetje omdat de regels niet kaarsrecht zijn maar gelukkig is het goed geslaagd.

 Toen bedachten we dat we de bakken niet even breed maken maar de bovenste bak wat korter of smaller (het is maar van welke kant je er tegenaan kijkt), ik dacht dat dit een beetje minder massief zou staan. Daarna bedachten we dat we dan de planken er niet recht op spijkeren maar eveneens onder een hoek. We dachten dat dat wel mooi zou staan bij de rest (daarom ligt dat plankje met een schuine hoek op de onderste bak. Dit omdat mijn voorstellingsvermogen soms net eventjes tekort schiet.) Daarna bedachten we dat wanneer de onderste bak de planken in een hoek heeft we bij de bovenste bak ook een rand met hoeken gaan maken. Toen we dat hadden bedachten moesten we weer extra vlees aan de binnenkant van de bakken monteren omdat de planken anders geen steun hebben. Je ziet dat nog duidelijk in de onderste bak met het schuine stukje erin voor het vastzetten van de hoeken en de dubbele balkjes aan de achterkant.
 Tussen de planken steken we steeds een mes dat is de ruimte voor het uitzetten en krimpen van de planken.


 Tussen de bedrijven door, ik had vandaag niet een heel drukke dag omdat het meeste werk in het zagen zat, heb ik mijn zijraam eventjes gezeemd. Daar kan ik nu mooi bij met een trapje op het nieuwe altandeel. Je ziet onder het zijraam ook het kelderraam van mijn tvättstuga. De altan loopt er mooi onderlangs.


 En dan na een hele dag knutselen kan ik voor de eerste keer het trapje aflopen. Gelukkig ben ik geen olifant maar zou ik er eentje zijn dan zou deze trap mij houden.

 Een mooi lijnenspel van de verschillende altan delen


Morgen de zijkanten afwerken en dan is dit deel afgerond. Nu moet er nog wat op komen staan. Ik hoop op een mooie 'Blocket fynd' (Blocket is de Zweedse Marktplaats).
Morgen moeten we met de aanhanger voor de kontrollbesiktning, dat is de keuring die volgt op de registreringsbesiktning, tot dat klaar is zit er een rijverbod op. Wanneer de aanhanger door deze kontrollbesiktning komt, en daar gaan we voor het gemak maar vanuit want alles doet het, dan kopen we in Mariestad gelijk de spullen die we nodig hebben voor de altan fase III (De Brug).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten