vrijdag 1 juni 2018

Zomaar een door de weekse dag.......

Het blijft Zuid Europees warm hier in het hoge noorden. Overigens wel een lekkere warmte vanwege de lage luchtvochtigheid en een fris briesje uit het Vångdalen. We drinken veel. Eerst gewoon glazen water uit de kraan maar ik herinnerde mij een mooie kan vorig jaar gekregen als kerstcadeau. Hier kan ik 5 liter water in doen met komkommer, citroen of gember en peer, rabarber etc. Dus nu drinken we water met een smaakje erg lekker.

 Nu Greetje bij ons is, is het een beetje zoeken naar 'wat zullen we eten'. Greetje eet veganistisch en wij Keto-koolhydraatarm, twee voedingswijzen die wat haaks op elkaar staan. In Nederland had ik in de nieuwe winkel van Van der Velde in Dokkum een nieuw kookboek gekocht met koolhydraatarme recepten. En warempel daarin staan ook recepten die met enige aanpassingen passen in het veganistische voedingspatroon.

 Greetje en ik staan samen in de keuken en dan komt het helemaal goed. We eten heerlijk en elke dag weer zitten we lekker buiten.

Nu we de gelukkige bezitters zijn van een persoonsnummer kan ik eindelijk ook 'Medlem' worden in bepaalde winkels. Vaak betekent dat punten sparen op een kaartje maar ook vaak extra korting krijgen op bepaalde producten. Bij de ICA is het zelfs zo dat je als gepensioneerde 5 % korting krijgt bij de boodschappen wanneer je die op dinsdag haalt. Of wij daarvoor ook in aanmerking komen moet ik nog eventjes bekijken. Dat zal toch bakken met geld schelen bij de huidige aankopen voor Vegan en Keto. Ik ben nu Medlem geworden bij een aantal winkels en omdat ik niet alle kaartje in mijn telefoonmapje wil bewaren, ik betaal hier enkel met plastic geld, heb ik de 'stocard app' gedownload waarop ik alle kaarten kan inscannen. In de winkel laat ik dan de code even scannen vanaf mijn telefoon en dan is alles klaar. 


 Vanochtend vroeg had ik een primeur. Het is namelijk zo dat Greetje vanwege haar voet flink moet oefenen. Zo moet ze vijf keer per week zwemmen. Nu hebben we in de buurt wel zwembaden dus dat is op zich geen probleem maar nog dichterbij hebben we een groot meer. Bij dat meer is ook een strandje waar je kunt zwemmen. Omdat het nu al een heel aantal weken heel warm weer is durfden we de proef aan hier te gaan zwemmen. Nu schrijf ik we, eigenlijk dacht ik alleen Greetje maar toen zij eenmaal lekker aan het zwemmen was dacht ik dat het toch wel lekker kon zijn om ook te gaan zwemmen. Dus de daad bij het woord gevoegd en hup het water in (nog maar pas geleden liepen we daar op het ijs!) Het was even doorbijten maar eenmaal in het water was het heerlijk. Een frisse start van de dag die voor herhaling vatbaar is. De hele dag heb ik me sprankelend gevoeld vanwege deze frisse duik.





 's Middags zijn Greetje en ik nog naar Mariestad gereden. Doel was een bezoekje aan de loppis aldaar. In die loppis is altijd mooi serviesgoed te vinden; ik kan hier met goed fatsoen niets meer van kopen omdat ik echt al ruim in het serviesgoed zit maar ik heb er toch nog een mooi schaaltje op de kop getikt. En wanneer je dan moe bent van het scharrelen tussen al die spulletjes kun je heel gemakkelijk eventjes een pauze nemen.
Niet al te laat zijn we weer naar huis gereden waar Gerrit nog steeds op een levering van een bestelling voor onze nieuwe altan zat te wachten. Na enkele telefoontjes kwamen we er achter dat we die bestelling vandaag om 17.30 uur konden verwachten. De deuren en de dakplaten zijn nu binnen. Een begin van een nieuwe project!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten