woensdag 20 juni 2018

Waar is de troll.....


Ja waar zal ik deze blog mee beginnen. Er lopen op dit moment allerlei zaken tegelijkertijd en soms ook een beetje door elkaar...We hebben last van een Troll.
Eerst maar de dag van gisteren dat was dinsdag. Dat was een dag met van alles wat. Dinsdagochtend zijn we vroeg opgestaan. Niet om te gaan bouwen maar om de Caravan schoon te maken en de auto een beetje op te ruimen. We moesten namelijk naar de Registreringsbesiktning. Dat is een keuring die moet plaatsvinden nadat Transportstyrelsen hiervoor toestemming heeft gegeven, na het opsturen van onze aanvraag voor overschrijving naar een Zweeds kenteken. Tegelijkerijd wordt er ook een kontrollbestiktning uitgevoerd. Wat er verschil is tussen het één en het ander is me niet helemaal duidelijk, wel dat je ze beiden afzonderlijk moet betalen. De kontrollbesiktning is nodig om de weg op te mogen. We konden de keuringen in Skövde uit laten voeren en wat heel prettig was voor ons is dat de auto en de caravan achter elkaar in de planning konden. Dat scheelt weer een ritje.



 Daar staan ze dan in het keuringsstation. We hebben daar ongeveer 1.5 tot twee uur zitten wachten. Op zich was de keuring zo klaar maar er moest nog veel papierwerk worden verricht door de keurmeester. Uiteindelijk kwamen de verlossende woorden ' bilen är svensk nu'. Pff....we zaten er niet echt over in maar fijn dat er geen problemen zijn. We hebben nu op papier ons Zweedse kenteken. Thuis moesten we eerst een verzekering voor de auto afsluiten en daarna konden we de auto bij Trafikstyrelsen aanmelden en de kentekenplaten bestellen. Dat lukte allemaal zonder problemen. Ondertussen kun je stellen dat we er met elkaar de hele dag mee onder de pannen waren.
 De controleur in actie.

Na zo een groot deel van de dag in een wachtkamertje te hebben doorgebracht wilden we thuis nog wel eventjes wat gaan doen aan onze altan. Tot half elf 's avonds zijn we nog met de houten fundering bezig geweest. Gerrit had zelfs voor mijn duidelijkheid ook even een bouwtekening gemaakt. Samen hebben we de funderingsbalken waarop de vloer straks wordt gemaakt, afgetekend en gezaagd en gelegd. Ik heb daarna een start gemaakt met het waterpas leggen van de tegels waarop de balken komen te liggen. Dat kreeg ik niet helemaal af, Gerrit moest nog wat beton wegslijpen en is verder gegaan met het stellen van de balken.



En zo heel precies kan Gerrit nu zijn zaagsneden bepalen. Er hoeft maar één afmeetstreepje op de balk te staan en dan gaat de rest bijna vanzelf.


 Het is dat je op een gegeven moment moet stoppen maar we hadden er reuze plezier in, het past allemaal fantastisch mooi en alles ligt mooi haaks en waterpas.
Vanmorgen weer vroeg opgestaan om dit werk af te maken. Het raamwerk zit nu met grote betonspijkers in pluggen vast op de betonnen fundering, het zal er niet afwaaien.

 En...het luchtbelletje zit mooi in de midden.

Net toen we klaar waren begon het te regenen, dat kwam goed uit. We moesten toch naar Mariestad naar de bank. Daar niet bij de bank maar in het stadscafé hebben we een 'räksmörgås' gegeten. Ook de loppis daar kon op ons bezoek rekenen.
Onderweg naar huis gaf de auto 10 graden aan. Dat is wel een heel verschil met de vorige weken. Oh man wat was het koud, ook in huis. De honden lagen te bibberen in de mand en Fynn lag ook nog eens te klappertanden. Dus maar snel de Karl-Johan aangestoken en tot die warmte ging afgeven heb ik de kandelaars uit de kamer naar de keuken gehaald en die aangestoken. Zo warmden we allemaal wat op.
En dan zou je denken dat we de rest van de dag even lekker rustig zouden kunnen zitten bij het snorrende kacheltje...

Dat had zomaar gekund als ik niet op één van de fora die ik volg net las dat wanneer je op je DigiD je telefoonnummer wilt aanpassen naar je nieuwe nummer wanneer je in het buitenland woont, je dit moet doen wanneer je nog toegang hebt tot je oude nummer. Nu had ik net de KPN verwittigd mijn abonnement te stoppen dus ik snel mijn telefoon gepakt mijn nieuwe SIM kaart eruit en de oude KPN erin en ...... geen SIM meer. Toch even proberen bij de DigiD maar nee hoor dat lukte niet meer.
Dus maar weer KPN eruit en nieuwe SIM van 3 erin.....en toen moest ik mijn PINcode invullen....maar ja hoe was die ook al weer. Ondertussen had ik uit routine al mijn oude code twee keer ingetoetst dus ik had ook nog maar een poging over. Kan nergens het kaartje meer vinden na de intensieve schoonmaak van vorige week vrijdag. Het staat er zo even kort in een zinnetje maar zeg maar gerust dat ik hiermee een uur aan het zoeken ben geweest. Toen op internet gekeken wat te doen. Ik zou een MITT TRE aan kunnen maken met daarin info. Dus dat gedaan, wachtwoord ingetoetst en opgeslagen, per ongeluk weer uitgelogd, weer opnieuw inloggen maar nee hoor....een fout in het wachtwoord ....toen begon Gerrit onrustig te worden. Hij was ondertussen bezig met het invullen van het formulier terugvraag BPM. Hiervoor moest hij de kopie hebben van het Nederlandse kentekenbewijs, het origineel hebben we op moeten sturen naar Trafikstyrelsen. Nu heeft hij een map waar alles in zit (echter niet mijn SIM kaartje) maar daar zat het niet in! Nergens te vinden. ..Zo zijn we zomaar weer een uurtje verder en beiden erg onrustig. Gelukkig was de info te vinden op de site van de RWD. Dat probleem opgelost. Maar we zijn er nog niet. Vorige week hadden we enveloppen gekocht, die hebben we nodig voor het opsturen van het formulier naar de RWD. Enveloppen nergens te vinden. Nu zijn wij mensen die de dingen meestal wel redelijk goed op orde hebben. De kasten netjes, het aanrecht opgeruimd en de afwas aan kant de wc schoon e.d. Hoe is het mogelijk dat de chaos ineens zomaar toeslaat, waar is die troll die alles in de war stuurt dan zal ik hem.....Ondertussen is het nu half twaalf. Jim Reeves zingt de hele avond al. the golden voice....lekker rustig om de onrust niet al te hoog op te laten lopen. Gelukkig is er morgen weer een dag. Straks eerst maar een borreltje om weer wat tot rust te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten