zaterdag 23 juni 2018

De altan IV...en een aardbeving...


Gedachten gaan meestal niet over de waarheid van dit moment en meestal wel over datgene wat het sterkst aanwezig is in de aandacht.
Dat heb ik vanmorgen zo om een uur of acht weer  ervaren. Gisteren waren we de hele dag bezig geweest met het leggen van de vloer van de altan. Toen ik vanmorgen zo half in de slaap wat gerommel hoorde en voelde was mijn eerste gedachte dat Gerrit buiten een plank aan het verschuiven was. Ik vond het dan ook een beetje vreemd dat hij naast mij lag te slapen. Heb verder niet zo diep nagedacht over het geluid wat ik hoorde, vaag dacht ik nog even dat het misschien ook wel een aardbeving kon zijn maar die gedachte kwam uit diepere lagen van mijn bewustzijn  daar waar ook de rampscenario's zetelen en die heb ik maar gelaten voor wat ze zijn. 
Toen ik vanmorgen naar de nieuwsberichten keek hoorde ik tot mijn verbazing dat er in onze provincie om 8 uur vanmorgen een aardebeving was geweest met een kracht van drie op de Richterschaal. Het centrum van de aardbeving was bij Skara-Skövde. Gelukkig hebben er zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan en zijn er ook geen berichten geweest van beschadigde huizen of gebouwen. Dat valt dus alleszins mee. Dit was dan mijn eerste aardbeving ervaring en wat mij betref blijf het hier ook bij.

 De zon schijnt weer, we hebben een blauwe hemel, harde wind en het is niet bijzonder warm met 17 graden. Maar wel heerlijk om buiten bezig te zijn en dat hebben we dan ook de hele dag gedaan.
 Maar voordat we ook maar iets hebben gedaan moest eerst de vlag uit voor het Midzomerfeest.


Vandaag was dan de dag van het verticale werk. We hebben afgesproken dat we eerst alle balken die we gaan gebruiken voor het opbouwen van het dak van de altan gaan schilderen. Daarmee is de klus van vandaag gestart, daarna hebben we de balken tegen het huis aan gemonteerd. Aanvankelijk hadden we daar wat moeite mee omdat we dan door de stuclaag heen moeten. Maar goed, geen keus de boel moet vast en dus boren en schroeven en het ging prima, eigenlijk was het een fluitje van een cent. Ik boor de gaten en Gerrit schroeft vast.
 Daarna hebben we de voorste palen geplaatst en waterpas gesteld en gescoord.

 Die palen vallen mooi in de vloer, die ruimte was al uitgespaard en Gerrit zet ze vast met Franse schroeven. Die palen die vallen voorlopig niet meer om.

 Vervolgens hebben we de voorbalk in de voorste palen laten zakken. Die voorste palen bestaan uit drie regels die aan elkaar zijn verlijmd. De middelste regel daarin zit de uitsparing voor de voorbalk en de regel aan de binnenkant daarin zit een uitsparing voor de zijbalk. Zo valt alles mooi in elkaar, als een soort bouwpakketje en is het een stevige constructie geworden.


 Die voorbalk daaraan hebben we aan de voor- en achterkant nog een regel geschroefd. Zo is die net zo dik als de voorste staanders 13.5 cm. Dat is de breedte die we nodig hebben voor de rails van de schuifdeuren. Datzelfde doen we ook nog met de zijbalken ook daar worden schuifdeuren geplaatst.
De foto hierboven toont de ruimte voor fase II van onze altan. Die komt aan de zuidkant van ons huis, deels naast het stuk dat we nu aan het bouwen zijn en dat wordt doorgetrokken langs de zuidgevel. Dat deel krijgt echter geen dak. Vandaag hebben we besloten dat fase II een trapje krijgt. Het deel langs de zuidgevel komt lager te liggen en wordt ook een beetje breder. Maar dat is fase II.


's Avonds zet ik dan de vloer nog in de olie en dan is het genoeg geweest voor vandaag. We zijn mooi opgeschoten en tot nu toe tevreden over het resultaat, dat volgens mij aardbevingbestendig is.
Morgen is een rustdag, en dan komen ook Fredrik en Suzanne.

2 opmerkingen:

  1. Ziet er prachtig uit, nu al. Heerlijk om met je handen te werken! Even een vraagje: wat is een franse schroef? Hartelijke groet, Theo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Theo! Een Franse schroef is een dikke schroef met grof schroefdraad die je met een dopsleutel of een gewone sleutel vast moet draaien. Meestal doe je er dan een plaatje achter. Er zit geen streep of ster in de schroefkop.

      Verwijderen