zaterdag 16 juni 2018

De altan II.....

Voor de zekerheid gisteravond nog even gecheckt en ja hoor de återvinning (vuilstort) is op zaterdag van 9.00 tot 13.30 geopend. Dat komt mooi uit. We wilden eigenlijk heel graag de afgebroken altan afvoeren zodat we de aanhanger kunnen gebruiken voor het ophalen van spullen. 
Gisteren overigens geen blog omdat we het erg druk hadden met het afhalen van onze ID kaart in Skövde en het regelen van onze bankzaken in Mariestad. We zijn nu nyckelkund bij de Swedbank dus dat moet goed komen. We hebben nu ook een mobiel bank ID zodat Zweden  nu digitaal aan onze voeten ligt en we haar kunnen binnentreden. Dat is mooi!
Maar dus...vanmorgen in alle vroegte al onderweg naar de återvinning, snelheid 45 km/h omdat de kar zo vol zat en zo zwaar was dat we niet sneller durfden te rijden. Bovendien lag het meeste hout achterin zodat er weinig druk op de kogel van de trekhaak zat, dus voorzichtigheid geboden. Het was niet druk op de återvinning, aanvankelijk waren we er bijna alleen, later kwam er nog iemand met tryckimpregnerat afvalhout. Die moest eventjes op ons wachten want wij hadden veel. De bak was leeg toen we begonnen en vol toen we de kar leeg hadden gehaald.


 Hier ligt ie dan onze altan...


 En hier wordt ie afgevoerd ....
Er wordt een lege bak voor in de plaats gezet. Dag altan...bedankt voor de vele mooie momentjes en de prachtige zonsondergangen die we met je hebben mogen beleven.
Het afbreek werk is nu aan kant, nu kan het opbouwen weer beginnen. Dit is altijd zo'n moment waar je even doorheen moet, het moment van de leegte zou je kunnen zeggen en ook het moment van de onzekerheid. Hoe gaat het worden, zou het wat lukken, hebben we alles goed doordacht, welke problemen gaan we tegenkomen etc.
 Vandaag willen we graag met de fundering aan de slag. De oude fundering is huilen, het zijn stenen met wat cement er tussen, er zit geen recht stukje aan. Maar voordat we aan de slag kunnen moeten we eerst naar de byggvaror om cement, tegels, betonijzer en betonspijkers te halen. Dat lukt goed en met de kar volgeladen met spullen belanden we midden in een wielerkoers 'Vätternrundan'.
Vätternrundan is een van de drie grote sport evenementen in Zweden (Vasaloppet, Göteborgs varvet en vättern rund) respectievelijk een ski-tocht, een hardloop evenement en een fietsevenement. Daar zaten we dus midden tussenin. Toen we bijna bij onze afslag waren dacht ik eraan om er even een foto van te nemen, het is tenslotte hier een evenement a la 'tour de France'. Toen ik de foto kon nemen waren er alleen net eventjes geen fietsers meer.

 Dus denk nu niet het stelt niets voor, het Vättern is immers meer dan 150 km lang en je moet er helemaal omheen dat is dus wel 300 km fietsen. Het stikt echt van de fietsers en mensen zitten applaudiserend aan de kant op een campingstoeltje, alleen dus net even niet op het fotomomentje.

Dit was onze oogst vandaag:

 Alles keurig op een vloerkleedje in de kar.
En dan begint thuis het opbouwende werk. Dat is nog een heel gedoe om een bekisting voor de betonrand, de fundering van de altan te maken. De bestaande betonrand, ons uitgangspunt, daar zit geen recht stukje aan. het plan is om aan de buitenkant een lat te spijkeren en aan de binnenkant zo goed en zo kwaad als het gaat ook een lat te plaatsen, die twee latten moeten dan ook nog precies waterpas staan ten opzichte van elkaar. Die fundering is erg belangrijk omdat dat de basis gaat worden voor onze schuifdeuren en die gaan het niet doen als het zaakje niet waterpas staat.
Het beleid: We graven eerst ter breedte van de tegels het zand weg, leggen dan de nieuw gekochte tegels neer, Gerrit boort nog 5 stuks betonankers in de muur en om beurten zagen we een stuk betonwapening op maat en leggen dit op de tegels. Zo proberen we een verbinding te maken tussen de bestaande muur en de nieuwe fundering. Dat is het gemakkelijke deel, het moeilijke deel is de fundering aan de voorkant.
Die moet Gerrit eerst bekappen zodat het mogelijk is er een houten balk achter te plaatsen, dus een plank aan de voorkant aan het beton spijkeren, die is nl redelijk recht en dan proberen ook een plank aan de achterkant te krijgen. Omdat we weinig grip hebben zetten we de planken waterpas met behulp van lijmtangen. De achterkant van de planken vullen we weer op met zand zodat het beton niet wegloopt.
De fundering aan de voorkant wordt dus niet zo mooi recht als die aan de zijkant. Dat komt omdat voor een aantal heel grote stenen zijn gebruikt als fundering. Die kunnen we niet afkappen. We hoever slechts de eerste 14 cm van de voorkant fundering te gebruiken. De achterplank hebben we nodig om het beton straks goed waterpas te kunnen strijken.

 We hebben wel pauze met thee maar veel praten doen we niet want onder de pauze gaat het denken door. De bouwtekeningen zitten in het hoofd.

 Aan het einde van de middag zijn we zover dat we het beton kunnen storten. Dit mixen we in de kruiwagen en daarna schept Gerrit het in de bekisting en vlak ik het uit.





 Dat is een secuur werkje omdat het beton precies waterpas moet komen. Ik doe dan ook, onder het wakend oog van Gerrit, mijn stinkende best en uiteindelijk is dit het resultaat geworden.
Een mooie strakke fundering die precies waterpas ligt. Voor de voorrand hebben we niet genoeg beton, dat moeten we morgen bijkopen. Maar dit stuk ligt en kan drogen en uitharden.

 We hebben dan de hele dag gewerkt en vinden het dan tijd voor een gezellig momentje.
 Gerrit is tevreden, dat is te zien en ik ook. het was een heerlijke dag werken.

 Wordt vervolgd....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten