vrijdag 25 mei 2018

Beregenen.....

Al enige tijd maakte ik me wat zorgen over mijn buitenbloeiers en mijn gewassen in de moestuin tijdens onze reis naar Nederland. Het is immers aanhoudend erg droog. In die droogte zouden mijn planten namelijk nog geen twee dagen overleven. 
In Skövde hebben Gerrit en ik gezocht naar een duurzame oplossing voor dit nijpende probleem. We dachten aan een soort irrigatiesysteem van slangetjes waar langzaam water uit zou lopen. Nu is er wel zo'n systeem maar dat zou dan zo uitgebreid worden dat het niet meer praktisch is. Bovendien zou zo'n systeem per nieuwe plant weer uitgebreid moeten worden. 
Wij vonden een oplossing die een maximale vrijheid geeft in de omvang van de tuin en het aantal bloeiende patioplanten. Bij Plantagen, een groenwinkel in Zweden, vonden we van Gardena een programmeerbare computer die je op je waterleiding kunt aansluiten. Wat je kunt instellen is op welke dagen en hoevaak per dag en hoe lang je wilt bewateren. Bovendien zit er in die computer een vochtmeter. Wanneer de buitenlucht erg vochtig is vanwege regenbuien slaat hij niet aan.
We hebben die computer aangesloten op een slang en die naar de moestuin geleid. Daar hebben we een ronddraaiende sproeier die de hele tuin kan besprenkelen. Daarna zou ik de test even doen. Dus gespannen wachten op de klok van 21.00 uur, de ingestelde tijd, ik vraag nog aan Gerrit of hij de kraan wel open heeft staan. Krijg een bevestigend antwoord. Het zweet breekt me bijna uit na 21.00 uur want er komt van alles zoals veel muggen...maar geen water. Op laatst loop ik maar eens naar de kraan voor een nadere check en blijkt de kraan toch dicht te zitten. Kraan open gezet en ja hoor.. er sproeit mooi een beetje water over de tuin. Nu heb ik al mijn patioplanten in de moestuin gezet op de tegels tussen de groentebakken en krijgen die dus ook voldoende water.
Zo kan ik met een gerust hart de boel achterlaten.








1 opmerking: