maandag 16 april 2018

Perikelen met het gaspedaal en een heel klein beetje Brocolli....

Het is bijna jammer dat mijn mooie plooien straks in de koven komen te hangen. Ik had het even afgezien bij Femke haar nieuwe gordijnen. Die had ze net binnengekregen toen wij er laatst waren om de piano te brengen. Zo zie je maar weer 'altijd goed de doppen open houden!' Onderaan de plooi een dwars stiksel maken. Meestal deed ik gewoon een aantal stiksteken op dezelfde plek als een soort knoop maar zo met een dwarsstiksel vind ik de gordijnen mooier hangen. Ik heb zelfs de nieuwe gordijnen in de tussenhal weer voor de ramen weggehaald om ook deze van een dwarsstiksel te voorzien.



Vandaag zou ik weer volop in de gordijn productie. Daartoe hadden Gerrit en ik eerst samen twee nieuwe lappen van onze rol afgeknipt. Dat is een heel gedoe omdat die rol 3 meter lang is (kamerhoog) en daar moesten we deze keer 3.53 vanaf knippen. Twee keer meten een keer knippen zo doen we dat. Tijdens het zigzaggen van de zijkanten kreeg ik pech met mijn machine. Ik kon niet meer lekker door gassen met het zigzaggen, hij hield er steeds mee op. Na een poosje kon ik nog maar stukjes van 5 cm doen. Mijn Singer Serenade 30 van 30 jaar oud wordt aangestuurd met behulp van een gaspedaal op lucht. Ergens in dit luchtsysteem zit een lek. We hebben het gaspedaal uit elkaar gehaald en ontdekten dat de balon die in het voetblok zit, lek is. Dit zouden we gaan plakken met een bandenplaksetje, echter de tube lijm van dit nieuwe setje was leeg er zat helemaal niks in en geen andere lijm in huis. Ik dacht nog even dat het ook zou gaan lukken met een zelfklevende blarenpleister maar nee hoor, die ging los in het gebruik.Gerrit kwam ook nog van boven met zijn bloeddrukmeter, hij dacht dat we het snoer van het gaspedaal daarop konden aansluiten. Dus het snoer doorgeknipt en.... nee hoor. Dit paste niet op de aansluiting van de bloeddrukmeter. Toen was het duidelijk! Ik kon vandaag niet verder met mijn gordijnen. Ik hoor mijn moeder al eventjes fijntjes zeggen: ' Zondagsteek houdt geen week'.
Morgen (maandag) gaan we naar Skövde,we moeten immers weer naar Skatteverket. Daar heb ik een bedrijf gevonden in naaimachine onderdelen, mogelijk dat ik daar een nieuw gaspedaal kan kopen. Lukt dat niet dan moet ik er eentje bestellen op internet in NL

Het luchtbolletje uit het gaspedaal
 Je denkt waarschijnlijk waar zit ik hier nu naar te kijken. Dit is een van onze eierdozen gevuld met aarde en zaden. Die hebben we in de keuken in de versterbank staan. Gisteren vloog er al een eierdoos door de lucht met aarde en zaden en al. Gerrit zit er namelijk naast en hij was iets aan het vertellen met de bijbehorende gebaren en dacht eventjes niet aan de eierdozen in de vensterbank. En ja hoor daar ging er eentje. Ik heb me maar stilgehouden, hij heeft het zelf weer opgeruimd en alles weer in de doos gedaan en in de vensterbank gezet en nog even gemopperd dat het ook niet zo stevig staat in de vensterbank en dat de aarde ook stinkt. Nu vind ik dat allemaal reuze meevallen, Ik zit wat verder weg en ik ruik niks.
Maar vandaag op de derde dag van onze kweek zie ik twee zaadjes uitkomen. Het zijn de zaadjes van de Broccoli. Je zou zeggen dat zo'n stevige groente uit uit zo'n piepklein zaadjekomt. het was overigens de Koriander en niet de Broccoli die door de lucht vloog.
Morgen komt er ongetwijfeld meer boven de grond uit groeien. Erg leuk om te zien!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten