dinsdag 10 april 2018

Korte dagen, een koof en nieuwe gordijnen....

De dagen zijn hier korter, ik weet het zeker, de aarde draait hier sneller om zijn as geloof ik. Ik knipper een keer met mijn ogen en er is alweer een dag voorbij. 
Gisteren hebben we de dag doorgebracht met het zoeken naar 'golvsockel'. Waarschijnlijk vraag je je af wat dat nu weer is en waar we dan nu weer mee bezig zijn. Wel een golvsockel is een vloerplint. Nu zijn die natuurlijk in elke bouwmarkt wel te krijgen echter wij zoeken de sekelskiftet variant.  Met andere woorden een plint uit de tijd van de eeuwwisseling. We hebben er zo ongeveer 100 km om gereden... en hem niet gevonden. In Karlsborg lag wel een stukje wat leek op wat wij moeten hebben maar dat was het toch net niet helemaal. Op internet konden we ons stukje vinden maar dat was helemaal in Stockholm. 
Wat moeten we eigenlijk met een plint? Wel niets wat een vloer betreft. We willen die plint gebruiken voor het maken van een gordijnkoof. Al onze vloeren zijn afgewerkt met die speciale sekelskiftetplint en ook de ramen zijn ermee omtimmerd. Omdat we de gordijnrails niet aan het plafond kunnen bevestigen moet het aan de wand en om genoeg afstand te verkrijgen zodat de gordijnen niet tegen de vensterbanken aanhangen, willen we een koof waarin we de rails op voldoende afstand kunnen monteren. De aankoop van het benodigde materiaal wilde gisteren dus niet lukken.
Gisteravond daarom maar besloten de plint vandaag in Karlsborg te bestellen. 

Nu we in Zweden wonen moeten we ook weer investeren in het leren van de taal. Gerrit doet dit door voor de derde keer door de Memrise woordenlijst van 2000 woorden heen te werken. Ik heb dat zelf ook een keer gedaan maar vind het een beetje troosteloos werk. Omdat ik het belang van woorden leren wel inzie heb ik een andere manier gevonden. Ik lees het boek van Marianne Fredriksson, ik ben een fan van haar al is ze inmiddels overleden. Ik heb al haar boeken in het Nederlands gelezen. Nu lees ik haar boek ' Het zesde zintuig' in het Zweeds. Het heet dan 'Blindgång'.
Dat lezen gaat wel aardig en af en toe kom ik een woord tegen dat ik niet ken of niet zeker weten ken. Ik zoek de betekenis dan op en plaats het woord in een zelfgemaakte Memrise cursus. Zo kan ik mijn eigen woorden oefenen. Het voordeel is dat je een woord leert in de betekenis van de context. Op deze wijze leer ik meer de gevoelswaarde van het woord erbij. Het is een heel werk maar leuk om te doen vind ik.



 Zo ging de dag van gisteren op aan het zoeken naar een plint en het verwerken van een hoofdstuk uit het boek.
Vandaag zijn we opnieuw naar Karlsborg gereden om de plinten te bestellen. Die plint is dus bijna gelijk aan die wij hebben met slechts een extra gleufje aan de onderkant. Dat is niet erg, het past verder prima.
Om de plinten te kunnen maken moet Gerrit zich eerst verdiepen in de werking van zijn nieuwe kapzaag, gekregen van zijn collega's als cadeau voor zijn pensionering. De zaagmachine staat op de eikenhouten tafel die we voor Suzanne en Fredrik mee hadden genomen uit Nederland maar die zij bij nader inzien toch niet hoefden omdat ze een geheel nieuwe eethoek hebben gekocht. Die tafel staat nu in het midden van de garage met de nieuwe zaagmachine er bovenop. Een ereplaats dat kun je wel stellen.
Hij doet het fantastisch die zaagmachine. Bij het zagen komt er een lichtlijntje (Gerrit zegt me net dat dit een laserlijntje heet) op het te zagen stukje hout. Zo weet Gerrit precies waar de zaagsnede komt te lopen.
 Op de onderstaande foto kun je het rode licht op het hout zien. In het echt is het een scherpe duidelijke lijn die je ziet.
 Op de machine zit een graden verdeling zodat je onder elke gewenste hoek kunt zagen.



 Hier zie je het resultaat, messcherp in een hoek van 45 graden. Nu passen de twee stukjes prachtig tegen elkaar aan. Dat worden straks mooie koven in de woonkamer boven de ramen.

De sekelskiftet plint in een hoek
 Terwijl Gerrit heel druk is met de koven ben ik bezig met het maken van de overgordijnen. Hiervoor hadden we in Nederland al 30 meter gordijnstof gekocht. Eerst hebben Gerrit en ik het samen uitgemeten en het gordijn geknipt.
 Hier knip ik het gordijn op lengte.

 Je ziet wel dat ik het gehele proces zeer geconcentreerd doorloop! Ik hoop dat het mooie overgordijnen worden die mooi passen bij ons nieuwe behang. En dat ze natuurlijk prachtig komen te hangen in de koven. Het resultaat komt later op de blog.


10 uur vanavond had ik een gordijn af en heeft Gerrit een koof in de houtlijm staan.
wordt vervolgd. Een heel fijne avond verder.
P.S. nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat mijn was nog buiten aan de lijn hangt... Dat moet dan morgen maar. De dag was tekort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten