zondag 19 maart 2017

We zijn op vakantie in ons eigen huis....

Vanmorgen was ik al vroeg wakker. Naar buiten kijkend ontmoette ik een witte wereld. We hadden blijkbaar nachtvorst gehad. Ik ben in mijn badjas even door de tuin gelopen, het was zo heel erg mooi in de vroege ochtend stilte. De zon kwam al op. Door de frisse neus van het buiten zijn had ik geen zin meer om verder te slapen. Daarom heb ik een rol behang gepakt en heb ik het stukje wand achter de Karl-Johan verder afgeplakt. We hadden dit nog even niet gedaan vanwege het werk aan de schoorsteen. We waren bang dat het nieuwe behang hierdoor beschadigd zou worden. Die vrees hadden we niet hoeven hebben. De murare heeft heel zorgvuldig gewerkt. Nu moest ik dus nog twee stroken plakken. Dat staat veel beter, de kachel komt nu veel beter uit.

 Na het ontbijt hebben we met de honden gewandeld. De lucht was stralend blauw, zo mooi. In Zweden hebben ze een naam voor de voorjaarsachtige winter weer. Vårvinter (voorjaarswinter).
 Vandaag dus de start met de keuken. We hebben hem eerst leeggehaald. Och... wat stond er alweer veel in. Ik heb kilometers gelopen in mijn eigen huis. Mijn benen zijn er moe van.


 Gerrit is na het leegruimen begonnen met het demonteren van de keukenkastjes. Dit is een precies werkje omdat we een deel van de kastjes opnieuw gaan gebruiken. De deurtjes zijn voor mij, die krijgen een andere kleur en andere greepjes. Dit betekent de gaten van de oude greepjes dicht plamuren. Je kent het wel, het gedoe met een gaatje dicht plamuren. Er komt steeds een bobbeltje op. In totaal heb ik nu drie keer de gaten dichtgestreken met plamuur. Heb de deurtjes eerst ontvet en geschuurd. Hiervoor heeft Gerrit eerst een soort werkbank voor mij gemaakt. Hoef ik niet zo krom te staan. De bovenkastjes gaan in zijn geheel weg. In de hoek komen drie nieuwe, de ruimte boven de huidige kastjes, die dichtgetimmerd was maken we open. Hierdoor lijkt de keuken veel ruimtelijker.



 Inmiddels heb ik de deurtjes die we hergebruiken in de kunststofprimer gezet. Kan het vannacht mooi drogen. Morgen een laatste keer plamuren en schuren en dan in de hoogglans. Daarna komen ze nog een keer in de zijdeglans.



 Een heerlijke dag klussen. Vanavond lig ik uitgeteld op de bank. Morgen weer verder werken.
Omdat we nu niet in onze eigen keuken kunnen wonen leven we tijdens deze klus in ons gästhus. We zijn op vakantie in ons eigen huis zou je kunnen zeggen.

2 opmerkingen:

  1. Zozo, dat giet vlot sees. Folle succes maai de werkzaamheden. Bin heeeeel erg beneid hoet it wurd. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de alde keuken is al bijna demonteare. Heit hat de gang der mar yn.

      Verwijderen