maandag 20 maart 2017

Geen keuken meer in de keuken...


Even een korte update omtrent de keuken. We zijn nu zover dat we geen keuken meer hebben in de keuken. Alle kastjes zijn los gemonteerd en staan tijdelijk in de tussenhal. De wand die achter de keuken tevoorschijn is gekomen lijkt wel een soort mozaiek. Allemaal vlakjes groen. Waarschijnlijk hebben er vroeger planken tegenaan gezeten en is de wand tussen deze planken een keer groen geschilderd. De wand tussen de kamer en de keuken is gemaakt van houten plankdelen. Daaroverheen zit board gespijkerd. Het board gaat eruit. Bij het aanschouwen van de wand zoals die nu is vraag ik me af of het ooit nog weer wat gaat worden. Maar ja....die fase heb je altijd wanneer je gaat breken in een oud huis. Het punt is even dat het stukje wand achter de kakelugn dat wit is geschilderd gipswand is. Vroeger zat daar een deur naar de kamer. De vorige eigenaars hebben deze doorgang dichtgemaakt. Het gips sluit aan op het board. Wanneer wij het board weghalen en het vervangen door gips of door multiplex ontstaat er een richel door het dikte verschil. Op dit moment maakt Gerrit er studie van dus er zal wel een oplossing komen verwacht ik.

 Een tweede probleem is de aansluiting van de afzuigkap. Op de foto zie je een deel van de achterwand. helemaal onderaan de foto zie je een dun plusje met een rondje eromheen. Overigens lijkt die achterwand wel een notitieblok zoveel getallen staan erop geschreven. Het plusje met het rondje is onze notitie. Dat is het midden van de kolom van onze nieuwe afzuigkap. Wanneer je een lijn recht omhoog denkt kom je niet uit op de ingang van de afvoerbuis of hoe dat ook maar mag heten. Ook dat probleem moeten we nog oplossen. De afvoerbuis heeft zijn aansluiting op een kanaal in de schoorsteen. Daar kunnen we niet meer bij omdat de kakelugn ervoor staat.
 De kraan hangt er wat zielig bij. Bij het wegmonteren van het kastje moest het water er even af. Maar weken zonder water kan natuurlijk niet. Daarom uit nood de kraan maar weer terug gemonteerd.
 Gerrit had dus vandaag een dag waarop hij diverse probleemsituaties tegenkwam. Af en toe hoorde ik hem zuchten. Zelf heb ik lekker door kunnen werken. De deurtjes zitten nu ook aan de achterkant in de primer. Heb de gaatjes nog weer eens geplamuurd. Daarna een stuk plafond geschuurd, grondverf aanbrengen, weer schuren, weer gronden, weer schuren en aflakken. Ik lig nu op de bank terwijl ik dit schrijf....ik zou mijn armen wel even willen afhaken zo moe voelen ze aan. Morgen ga ik geloof ik maar wat anders doen dan de hele dag aan het plafond werken.

 Tussen de bedrijven door leven we in ons gästhus. Daar eten we en  drinken we thee en koffie. Best gezellig. Op de foto hieronder zit Gerrit een van zijn problemen van vandaag te overpeinzen. Hij bedenkt hier dat we het stukje plafond boven het aanrecht niet dicht gaan timmeren met schrootjes maar dat we er een plaat gaan monteren die we ietsje laten zakken, optisch zweeft dat dan onder het plafond, zodat er spotjes in kunnen. De ruimte die hij hiermee wint kunnen we gebruiken voor de aansluiting van de flexibele afvoerbuis van de afzuigkap op de vaste buis die aansluit op de schoorsteen. Snap je het nog.... Ik vind het wel een leuk idee!! Ik stem voor!
In elk geval is het slopen nu klaar en kunnen we weer beginnen met opbouwen.

3 opmerkingen:

  1. Hej Gerrit en Johanna, wat leuk om jullie blog te lezen! Mooie klus hebben jullie daar met de renovatie van jullie keuken. Veel succes gewenst en geniet van het goda livet in het prachtige Zweden. Ik geniet op afstand mee en hoop eind april zelf ook weer richting Zweden te gaan. Hartelijke groet uit Groningen van mede-cursist zweeds, Frouk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Frouk, Vad kul att du leste min blog!!
      Ja we hebben een heerlijke klus waar we lekker de tanden in kunnen zetten. We kunnen daar altijd echt van genieten en het werken met je handen maakt het hoofd wat leeg. Het is weer schitterend in Zweden. Het weer wisselt wat. We hebben prachtige lente dagen gehad en gisterochtend lag er dan weer sneeuw. Tijdens het hond uitlaten vlogen er 5 kraanvogels over ons heen al roepend. Dat is pas genieten!!

      Verwijderen
  2. Hele interessante ontwikkelingen. Sa kom je altiid wer verrassingen tsjin. Ha jimme de wurktekening der wol bij? 😛😛

    BeantwoordenVerwijderen