zondag 4 september 2016

Van een orkaan, via lilla Edet naar een heerlijk avond maal.....


 We gaan onze keuken renoveren, reden is de aanschaf van de Karl Johan met een rendement van 92 %. Voor de plaatsing ervan in de keuken moeten we de keuken veranderen. De keuken is van slechte kwaliteit, het spaanderplaten aanrechtblad zet uit door het vocht wat weglekt omdat de kit is uitgedroogd. Doordat het aanrechtblad uitzet schaven de deurtjes aan etc. De nieuwe keuken wordt niet de perfecte keuken met allerlei high tech snufjes maar een functionele IKEA keuken met onze bestaande oven en onze bestaande koelkast. Die doen het nog uitstekend en kunnen prima weer worden gebruikt. De vloer was versleten en moest worden vervangen. Gisteren zijn we voor dit project naar Örebro gereden om aldaar zaken uit te zoeken. Het onbewuste heeft gesproken, het wordt een functionele laminaatvloer, zonder groeven, white maple. Greetje kon mooi mee beslissen nu ze hier bij ons is. Zo zijn we nu al een aantal dagen op stap. Dagenlang erop uittrekken betekent natuurlijk dat thuis de dingen blijven liggen. Toen we gisteravond naar bed gingen zag de keuken eruit alsof er een orkaan doorheen was gegaan. 


 Kijk zelf maar ik zeg niets teveel. Omdat ik nogal moe was van de hele dag rondzeulen had ik gisteren geen puf meer de boel een beetje te ordenen. Vanmorgen daarom vroeg opgestaan en eerst twee en een half uur bezig geweest om de keuken weer wat te fatsoeneren. 'Stor städning' zo heet dat hier.

 Het resultaat is een keuken waar ik me weer prettig in voel. Waarom dit zo vroeg op de ochtend moest. Wel we hadden gelezen dat er vandaag Edets dag zou zijn in Lilla Edet, waar we twee weken geleden naartoe zijn gefietst.  Een loppmarktnad met een demonstratie van de beenderstamper en muziek en een boekenmarkt. Veel dingen in een keer in Lilla Edet, bestaande uit 1 huis en 1 fabriek. We wilden hier graag naartoe gaan, ook om Greetje te laten zien hoe leuk het daar is. Het was prachtig weer, een deel van de loppmarktnad was buiten en een deel binnen in een schuur. Een loppis is een soort schat zoeken. Er zijn veel dingen waarvan je zegt ' wat moet ik ermee ' en soms is er iets bruikbaars en dat koop je dan. Ook wij kwamen twee dingetjes tegen.

Leuk even kijken met de handen.
Onze schatten van vandaag.
 Een blik voor pasta, eenzelfde blik hadden we deze week op de loppis in Hjo gekocht maar dan net een maatje groter. Deze past er dus mooi bij, twee versterken elkaar nietwaar! En ook nog een stapeltje tijdschriften van Sköna Hem (mooi huis). Leuk om doorheen te bladeren en ideetjes op te doen. In totaal 31 kronen uitgegeven. Het was druk in Lilla Edet, gezellig druk. We konden er koffie kopen met een vers gebakken kanelbulle en als je er zin in hebt was er ook nog een broodje worst. Ongeveer de standaard ingredienten op een loppis marknad. Die worstenbroodjes nemen wij niet omdat we nu al enige weken vegetarisch eten, soms zelfs veganistisch.



 Om de sfeer te ondersteunen was er ook een strijkje. Ze speelden Zweedse volksliedjes uit de bundel ' Våra käraste allsänger och örhängen' op trekharmonica, viool en nog een instrument dat wij niet thuis konden brengen. Wij hebben er onder het genot van een kopje koffie en broodje naar zitten luisteren.

 Voordat we koffie gingen drinken hebben we nog even studie gemaakt van de beenderstamper. Aangedreven door water welke een boomstam in beweging zet met uitsteeksels eraan. Die uitsteeksels doen grote houten blokken omhoog gaan waarna ze weer met kracht naar beneden vallen en zo de beenderen verpulveren. In mijn vorige blog hierover had ik al geschreven dat dit wordt gebruikt voor het bemesten van het land.

Je ziet het been al klaarliggen voor de stamp-

De aandrijving van de beenderstamper

De bak met beenderen

Het strijkje

Bankjes en zitjes om even te kletsen met elkaar en koffie te drinken. 
 Toen we aan onze koffie zaten zag ik een man met een hond, een Stabij dacht ik. Maar dat zou zeer ongebruikelijk zijn. Ik sprak hem aan en vroeg wat voor soort hond hij had. Hij vertelde me dat het een hond is van een ras dat in Zweden niet zo bekend is. Waarop ik vroeg of het een Stabij is. Hij zag ervan op dat ik dat wist en vertelde me dat er in Zweden 800 Stabij honden zijn. We hadden samen even een hondenpraatje. Leuk om ook mijn Zweeds weer even te oefenen.
Na twee uur op de loppmarktnad te hebben omgestapt zijn we vertrokken richting Forsvik. Daar wilden we nog eventjes naar 5 Knop, het winkeltje van Lotte, maar dat was om twee uur net gesloten. Het was haar laatste openingsdag. We visten net achter het net! We zijn even door het museum gelopen, bij het 'notarishuis' langs en zijn daarna weer naar huis gereden.

Göta kanal slusen bij Forsvik.

 Thuisgekomen zijn Greetje en ik ondanks het prachtige weer de keuken ingedoken. Ik wilde graag een cake bakken omdat de murare dinsdag komt. Ik heb iets goed te maken bij de murare omdat ik de vorige keer de koffie vergeten was en toen ik daar in tweede instantie aandacht en de murare wel een kopje luste, ik er niets bij aan kon bieden.... shame you.  Ook moest ik nog jam maken van de blåbär die we eerder deze week al hadden geplukt. Greetje deed mee in de keuken, ze heeft een deel van de peren verwerkt tot een peren-chutney en de rest van de peren samen met appels verwerkt tot appel en perenjam.


Peren chutney

Appelcake
 Dat was alles met elkaar al een hele kokerij. Toen dat klaar was en opgeruimd is Greetje aan de slag gegaan met het avondeten; ik mocht assisteren.


Een salade van jonge spinazie met flespompoen en Haloumi

Bloemkool op indische wijze... heerlijk

Met een zelf gemaakte pesto van noten, kruiden, zongedroogde tomaatjes en citroen

 Wat hebben we heerlijk gegeten. Morgen brengen we Greetje weer naar Linköping en vliegt ze weer naar Oxford. We hebben erg leuke en ontspannen dagen gehad met elkaar.
Nog eventje een 'wij-fie' om het moment vast te leggen. Een foto die staat voor een fijne tijd met fijne herinneringen.

1 opmerking:

  1. Ziet er allemaal weer gezellig en heerlijk uit!
    Leuke "Wij-fie" foto! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen