dinsdag 6 september 2016

Din Murare....vervolg

De laatste dag van ons verblijf hier gaat meestal op aan schoonmaakwerkzaamheden. We laten het huis schoongemaakt achter zodat we het ook opgeruimd weer terugvinden wanneer we hier weer aankomen. Deze keer verloopt dat een ietsje anders. De murare (metselaar) die onze schoorsteenwerkzaamheden doet en de Karl Johan gaat plaatsen kwam vandaag!! Schoonmaken heeft dan niet zoveel zin wanneer er een schoorsteen uitgebroken moet worden. Ik had daarom de bovenverdieping al eerder onder handen genomen en wacht met het werk beneden totdat de murare klaar is voor vandaag.
Deze keer was ik niet vergeten koffie aan te bieden en de zelfgemaakte appelcake viel prima in de smaak. De stand van zaken is nu zo dat we een groot rond gat in de keukenvloer hebben en dat blijkt dat de balken tussen de vloer van de keuken en de zoldering van de kelder goed degelijk zijn. Er mist een hoek uit de schoorsteen, de rest van de schoorsteen wordt afgebroken wanneer we er niet zijn. Vandaag is ook een deel van de fundering in de kelder opgemetseld door de medewerker van de murare. Als alles meezit kan de Karl Johan in november worden geplaatst.
Omdat ik niet kon schoonmaken moest ik iets anders bedenken voor vandaag. In de keuken had ik vorig jaar een bruine muur geschilderd. Hierover was ik zelf niet helemaal tevreden. Het maakt de keuken donker en bruin past ook niet helemaal bij het blauw van de bank. Gisteren hadden we in Linköping een blauw met wit vloerkleedje gekocht, past prachtig bij de bank maar niet bij de muur. Daarom heb ik vandaag de bruine muur weer wit gemaakt. Dat past ook in het concept van de nieuwe keuken, landelijk, licht en vrolijk. Zo komt de ingreep in de keuken weer een beetje verder.
Gisteren hebben we Greetje naar Linköping gebracht, ze is weer veilig aangekomen in Oxford en vandaag alweer aan het werk. Bij thuiskomst hebben we nog wat klusjes gedaan zoals het schoonmaken van de dakgoten. 's Avonds misten we onze keukenprinses.  We waren zo verdiept in de klusjes dat we waren vergeten boodschappen te doen. Toen moesten we ons redden met wat nog in huis was en dat was niet veel. Gerrit heeft wat aardappelen gebakken en daarbij hebben we een potje perenchutney opengetrokken. Heerlijk en toch ook nog vegetarisch.
Toen ik vanmiddag klaar was met mijn schilderwerk heb ik nog even lekker in de tuin gezeten. Ik ben wat gaan zoeken op Blocket naar een kastje in de keuken. Ik zit te denken aan een vitrinekastje. Laat ik nu op blocket precies het kastje vinden dat ik zoek. Helemaal oke, hoeft niets aan te gebeuren. Ik zou het zo willen kopen.... Echter het kastje staat in Kristianstad, helemaal zuid in Zweden, niet te bereizen vanuit Undenäs. Jammer!!!!!!!!!!!!! erghhhhh jammer.





Morgenochtend vertrekken we zelf in alle vroegte. Eerlijk gezegd heb ik geen zin om hier weg te gaan. Het is hier heerlijk, de zomer is aan het afbouwen, de temperatuur is heerlijk,
wanneer de zon schijnt zelfs warm, in de schaduw wat kil. De vrijheid, de wijdsheid, het ongedwongen bezig zijn, ik had er nog geen genoeg van. De twee en een halve week zijn omgevlogen, het heeft me goed gedaan. Het hoofd komt even tot stilstand.



Hertransformatie van de muur in de keuken.

Het gat voor de fundering van de Karl Johan

De witte muur met het nieuwe kleedje

In de tuin; vlag met een blauwe lucht.




Arvid vindt het hier ook heerlijk!!!!! En wil ook nog niet weg.

Een laatste blik in de avondzon

Het opbouwen van de fundering in de kelder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten