zaterdag 11 juni 2016

Even voorstellen Pythagoras.....


In onze vorig vakantie zei ik tegen Gerrit dat ik wel even wilde kijken naar een behangetje voor onze slaapkamer. Die is blauw met wit, maar wel heel veel wit. Het behangetje in ons gästhus  staat daar zo leuk en gaf daar een heel andere sfeer en dat zou ik ook wel willen op de slaapkamer. Dus op zoek naar een behangetje in  blauw met witte tinten.
We vonden een behangetje in de uitverkoop precies in de kleuren die we zochten. We hebben daarvan 3 rollen gekocht plus lijm. Gisteren heb ik het erin geplakt. Het resultaat in naar verwachting. Ik vind het leuk staan.

Dit gaf ook gelegenheid om ons tweedehands bed  even te repareren en het stof achter het bed te verwijderen.  Vanmorgen bij het wakker worden vond ik het helemaal leuk.
Vandaag gaan we weer wat doen. Gerrit knapt op en we zijn van plan de werkzaamheden aan ons houthok op te vatten. Ik doe het tilwerk dat hebben we zo afgesproken of liever gezegd dat is mijn voorwaarde om weer bezig te kunnen gaan en Gerrit doet het constructiewerk en dat doen we zonder haast.
Voor het bepalen van de staanders maken we gebruik van Pythagoras. Hieronder kun je met hem kennismaken. Pythagoras is een door Gerrit gemaakt instrument. 2 meter X 2 meter en het touwtje is de hypotenusa en die is wortel uit 8. Het werkt perfect. De staanders komen alle vier in de juiste positie van elkaar te staan. Gerrit had voor zijn rug al het graafwerk gedaan en nu was het alleen nog wat fijnstellen met licht graafwerk. De staanders heb ik uit de kar getild en geplaatst. Ik voelde me letterlijk een dommekracht!










 En zo is dan de fundering van onze houtopslag geplaatst!
 Daarna konden we bezig met het construeren van het raamwerk.Twee keer meten een keer zagen.



 Dankzij Pythagoras past alles perfect.

Het raamwerk is nu zo goed als klaar, de zijliggers moeten nog bevestigd. Vanavond hebben we het geheel nog waterpas gesteld met panlatten.  Morgen kunnen we de planken timmeren en misschien de dakconstructie maken. We zien wel hoever we komen.
Vanavond hebben we even met Femke en Louis geskyped. De ingenieurs waren niet zo onder de indruk van Pythagoras. Een gewone winkelhaak zou volgens hen ook wel volstaan. Femke vond dat  ik meer foto's op de blog moest plaatsen dus vanavond gelijk maar de hele collectie van vandaag erop geplaatst.
Pythagoras krijgt bij ons een plekje bij de rest van ons gereedschap, hij heeft ons flink geholpen.

3 opmerkingen: