vrijdag 23 oktober 2015

Een dagje Östra Götaland

De dag begon vanmorgen vroeg met prachtig weer. Vanuit onze tuin scheen de zon zo mooi op de kerktoren en vanuit de keuken hadden we een fantastisch uitzicht op een zonnig Vångdalen.
Vandaag gaan we Suzanne ophalen, ze komt met de SAS op Linköping aan. Dat is vanuit hier 2 uur rijden. Ongeveer vergelijkbaar met Dokkum Amsterdam. Linköping ligt in Östra Götaland, wij wonen in Västra Götaland. Hemelsbreed is het niet zover maar we moeten helemaal bovenlangs het Vättern rijden. Het is een mooie tocht, door Tived nationaal park en langs lilla-en stora Hammarsund. Dat zijn bruggen over het noordelijkste puntje van het Vättern. Bij stora Hammarsundbron zijn we even uitgestapt om daar kort te genieten van het prachtige uitzicht en de mooie omgeving daar.

Daarna doorgereden naar Linköping. Daar is een klein vliegveld waarmee een lijnverbinding is met de KLM. Het vliegveld  wordt gebruikt voor de burgerluchtvaart, Saab is de mede eigenaar. Leuk is dat wanneer je in het restaurant zit, je eigenlijk in de bedrijfskantine van Saab zit, temidden van de Saab werknemers. Dat geeft een speciale sfeer. In het restaurant heb je een prachtig uitzicht op de aankomende vliegtuigen. We zagen Suzanne uit het vliegtuig stappen.

Suzanne heeft tijdens de vlucht foto's genomen. Je ziet hier Östra Götaland vanuit de lucht vlak voor het landen.

In de bedrijfskantine hebben we een lekker hapje gegeten. Ik ga zo op in het moment dat ik vergeet daarvan foto's te maken. Na het eten zijn we naar Motala gereden. Daar hebben we een wandeling gemaakt langs de boulevard en door het stadscentrum.

Motala ligt aan het Götakanaal. Hiernaast zie je een kenmerkend sluiswachtershuis met daarvoor een enorme krukas. Motala is een leuk stadje met een levendig stadscentrum.
 Tegen het einde van de middag zijn we weer teruggereden naar Undenäs. Opnieuw door Tived nationaal park. Daar zagen we nog deze drie reeën.

1. Jaloers op kantoormaandag, oktober 26, 2015

Jullie treffen het maar weer. Een lange week in Zweden. Mooi weer. Uitstapjes. Lekkere ontbijtjes. Natuur. Wilde beesten. Vliegreisjes. Leuke momentjes...