zaterdag 29 augustus 2015

Vedklyv en tuin

Gisteren zin we naar Skovde geweest. Doel was de aanschaf van een vedklyv. Wat dat is?? Dat kun je wel een beetje herleiden. Klieven is splijten en ved is hout. Het is een apparaat waarmee je hout kunt splijten.

 Hierboven zie je hem staan. We hebben een vedklyv gekocht die 8 ton kan drukken. Dit betekent dat we stammen van 35 cm doorsnede en 57 cm lengte kunnen splijten. We moesten hem eerst in elkaar zetten en dat ging vrij simpel. Daarna moest er olie in. Die hadden we niet, niet aan gedacht, stond ook niet op de verpakking. Dus vandaag naar Karlsborg om hydraulische olie aan te schaffen. Dat lukte, het was ook nog in de aanbieding. Er gaat een dikke 5 liter olie in dit apparaat. Vandaag hebben we hem uitgeprobeerd.
 Hij doet het gelukkig prima en Gerrit heeft vandaag al een voorraadje hout gekliefd. Dat kunnen we mooi opstoken in onze openhaard.
Bij de Biltema, dat is een soort bouwtechnische groothandel, heb ik een stel tuinlaarzen aangeschaft. Zo kan ik mijn nieuwe -20 C laarzen voor de wintersport nog een beetje sparen. Ik heb ze vandaag al even uitgeprobeerd. Omdat het prachtig weer was vandaag hebben we lekker wat dingetjes in de tuin gedaan. Gerrit heeft het gras gemaaid; daar wordt hij niet moe van hoor dat kan hij zittend doen. Ik heb de siertuin geschoffeld, die zat vol onkruid zodat het geen luxe was. Daarna heb ik het gemaaide gras aangeharkt.  Voor huis is het zo weer netjes. Achter doen we morgen denk ik. Al met al was het een heerlijke buitendag. De laatste zomerse dagen hier denk ik. Je kunt aan alles merken dat de herfst eraan zit te komen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten