zaterdag 13 juni 2015

We zijn allemaal bezig met handwerk

Woensdag hebben we Greetje opgehaald in Örebro. Tegelijkertijd hebben we voorafgaand aan het ophalen van Greetje de bouwmarkt bezocht en hier mooi laminaat gevonden voor in het Gästhus. 
Greetje haar rugzak
Greetje was voor haar werk naar Helsinki geweest en kon die reis combineren met een verblijf bij ons. Dat vinden we erg gezellig. Ze is een week bij ons en ze schrijft aan haar proefschrift dat in september klaar moet zijn. Je ziet hier dat ook bij het schrijven van een proefschrift het noodzakelijke met het aangename kan worden verenigd. Deze foto is overigens genomen 's ochtends om 7.30 uur en toen zat ze er al even. 

Bij nevenstaande foto denk je wellicht: '' Wat zie ik nu toch''? Wel dit is de binnenkant van onze aanhangwagen. We zijn net langgeweest bij de vuilstort om het uitgebroken laminaat af te voeren. Met de lege kar naar de bouwmarkt om daar twee betonnen staanders te kopen met bevestigingspunten en twee grote tegels. Wat we daarmee moeten??? Wel ik krijg mijn waslijn!! Na enig aandringen en klagen over moeite hebben de schone was aan de geïmproviseerde waslijn te krijgen en hieraan elke keer brandnetelbrandende voeten aan over te houden, gaat het er nu van komen. Een waslijn volgens bouwtekening zie
Je begrijpt waarschijnlijk wel dat de palen in de steunen van de betonnen staanders worden geplaatst; de tegels dienen als borg. die worden ingegraven aan de binnenkant van de palen, zodat het geheel stevig blijft staan ook als er een zware was droogt bij een harde wind.
Gerrit heeft hem gisteren gemaakt. Ik moest nog even druk zetten om er mooie kantjes aan gefreesd te krijgen, het was immers maar een waslijn was het tegenargument. Hieruit spreekt wel de eerbied voor mijn was activiteiten. Vandaag hebben we de toeboren op een grote Loppis in Töreboda gekocht; een tafeltje voor bij een van de palen, waarop dan een plantje geplaatst kan worden en een knijperbakje dat aan het hakje in de paal opgehangen kan worden. Het tafeltje heb ik vandaag wit geschilderd met Wijzanol tuinbeits en het knijperbakje schilder ik Falunrood. Een andere keer zal ik het geheel op de foto op mijn blog plaatsen. Dus wordt vervolgd.

Waarmee had ik het nu zelf zo druk dat ik er niet aan toekwam een blog te schrijven. Wel ik ben de ramen en de kozijnen in de keuken aan het schilderen. Dat doe ik vanwege het mooie weer buiten in de tuin op een soort geïmproviseerde werkbank van schammels. Ik zal hierover niet teveel uitweiden omdat het niet echt een inspirerend onderwerp is.



 Het eindresultaat zet ik een andere keer wel op de blog.
Vanavond gaan we aan de slag met de keukenplanner van IKEA. In ons gasthuis moet namelijk ook een keukentje komen. Greetje heeft hierover al veel inspiratie die we eerst maar eens gaan verwerken in de keukenplanner om te kijken hoe het staat. Overigens is het breekwerk nu aan kant en gaat Gerrit nu de fase in van het opbouwen. Hij heeft hierin de eerste handeling al verricht. Dat was het storten van een stukje beton om de vloer te egaliseren bij de entree.

Vandaag is het 13 juni en Chang is jarig. We hebben haar toegezongen met het Zweedse verjaardagslied:





Ja, må hon leva!
Ja, må hon leva!
Ja, må hon leva uti hundrade år!
Javisst ska hon leva!
Javisst ska hon leva!
Javisst ska hon leva uti hundrade år!

Lieve Chang we wensen je een heel mooi nieuw levensjaar toe.


2 opmerkingen:

  1. Ik zal Chang attenderen op deze eervolle vermelding op het blog. Wij hebben zaterdag een wandeling gemaakt door de heuvels rondom het meer van Hangzhou. Het was mooi weer en een leuke dag, en we genieten nog steeds na van de spierpijn in onze kuiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt als een leuke verjaardag; had je ook nog bloemen gekocht?

      Verwijderen