donderdag 2 april 2015

Att koppla av.....



Vanmorgen een slow start van de dag. Lekker uitgebreid ontbeten en daarna een lange wandeling gemaakt naar Näs. Heerlijk.
Toen we tijdens onze wandeling nog maar net bij de kerk waren, dat is bij ons op de hoek van de staat, daalden er luid krijsend twee kraanvogels naast ons neer. Die moesten daarom toch nog even op de foto.





Een eindje verderop kwamen we deze groep reeen (waar kan ik de puntjes vinden voor op de e)tegen. 
Verderop bij het pre historisch grafveld hebben we even stilgestaan om de tekst van het informatiebord te lezen. Na 1 jaar Zweedse les voor Gerrit kon hij nu toch het meeste wel lezen. Dat is leuk. KUL!

Daarna doorgelopen tot het haventje waar alles nog in diepe winterrust verkeert. Het is daar heerlijk stil, de zon scheen en we hebben samen lekker even op het bankje gezeten.





 Vorig jaar december had ik een grote zak bloembollen meegenomen die we net voor de vorst inviel nog in de grond konden krijgen. We waren dus ook heel benieuwd of we nu ook volop sneeuwklokjes en krokussen en narcissen zouden hebben. Dat valt wat tegen. Waarschijnlijk zijn de bollen bevroren. Aan de foto hiernaast kun je goed zien dat het voorjaar hier toch een beetje later is dan bij ons. De sneeuwklokjes bloeien nog heel mooi, bij ons is dat net voorbij.

's Middags zijn we nog even naar Törreboda gereden om violen te halen bij een tuinwinkel. Volop keuze daar, ik heb mooie blauwe en gele gekocht. Vorig jaar vond ik dat zo mooi staan op de palen van het hek bij de oprit.

Heel vroeger, toen ik nog thuis woonde, bakte ik veel en lekkere dingen. NU thuis in Dokkum heb ik nooit zoveel zin om te bakken. Hier in Zweden komt de baklust weer een beetje terug. Waarschijnlijk wat geïnspireerd door de vele bak-en meelproducten die hier in de winkel te vinden zijn, ik heb het idee dan mensen hier veel bakken thuis, en door de creaties van Nel die mij doen watertanden wanneer ik haar blog lees. www.janennel.blogspot.com  ben ik vanavond zelf ook aan de slag gegaan. Zie hier mijn resultaat. Gerrit wil zijn tanden er direct wel inzetten maar ik bewaar hem nog even tot morgen. Misschien krijgen we bezoek en dan heb ik wat lekkers voor bij de koffie.
Ik word wel weer eens een echte keukenprinses!

14 opmerkingen:

  1. Dus weer lekker aan het genieten in jullie Zweedse woning en omgeving.
    Het is daar een stuk kouder aan de foto te zien dan bij ons in Nederland.
    Wij waren vroeger inderdaad veel aan het bakken bij heit en mem thuis.
    Kun je misschien wat bakinspiratie voor mij meenemen uit Zweden, want ook ik bak niet veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vannacht heeft het nog gevroren, nu is het buiten 1.8 graden en stralend mooi weer. Straks gaan we even wandelen.
    Ja vroeger bakten we heel veel thuis. Door de drukte en andere dingen die me bezighouden kom ik er thuis niet zo toe. Hier valt dat allemaal even weg en vind ik het leuk weer wat bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet niet of je het boekje kent "Sju sorters kakor" dat is zo ongeveer het bijbeltje van de Zweedse huisvrouw en daar staan de lekkerste bak recepten in. Kan op de foto niet goed zien wat je hebt gemaakt maar het lijkt mij een Budapestrulle. Ook dat recept had ik uit het boekje, alleen heb ik er geen cacao bij in gedaan. Zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Nel,
      Ja ik had de Budapestrulle op je blog gezien en dat zag er zo lekker uit. Zelf had ik de cacao er ook uitgelaten. Hij is prima gelukt en smaakt ook nog eens heerlijk. Dat boekje wat je noemt ken ik niet. Moet ik erom zoeken op een loppis of is het nog in de winkel te krijgen. Want met een bijbeltje erbij zal het me zeker lukken om weer een goede huisvrouw te worden hier.

      Verwijderen
    2. Het boekje is gewoon nog te koop onder nr: ISBN 978-91-534-2550-2 maar je kan natuurlijk ook op een loppis kijken. Het is een rood-wit geblokt boekje. Als je even googled kan je zien hoe het er uit ziet. Had gisteren bij de loppis nog een heel oud exemplaar in handen maar de nieuwe ziet er leuker uit. Heb ook nog 3 tegeltjes gevonden maar die hadden we al. Heb er nu ondertussen 11 voor je verzameld. Nr: 877 is er kort geleden nog bij gekomen. Fijne Paasdagen!

      Verwijderen
  4. Dat sjocht er heerlijk ut Mem! Ost straks wer een goeie husvrouw bist, kin ik dan ek wat tips krije ;) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik sil earst ut om it bibeltsje. Dat hat Nel my oanrieden. As ik dat under de knibbel ha dan sil ik dy ek tips jaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat sjocht er heerlik ut, ik sit hjir te watertanden!! Ik bin beneit wat "Sju sorters kakor" ien juni op t menu bringt :-D Fijne Peaske en geniet fan jim moaie huske en de omgeving!! Greetje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kinst hiel hwat ferwachtsje. Ien disser dagen gean we nei Skövde en der keapje ik het boekje hwat Nel my onreaden had. Ik haw no al sin it efkes yn te sjen.

    BeantwoordenVerwijderen