vrijdag 30 mei 2014

Trädgårdtraktor…..

Vandaag zijn we naar Skövde geweest. Op internet had ik daar een bedrijf gevonden dat traktors verkoopt waarmee je gras kunt maaien. Ook nog eens met flinke korting. Daar het gisteren Hemelvaartsdag was gingen we vandaag de maaier halen.
Dat was niet een, twee, drie aan kant.
We zijn uitgebreid geholpen en dat terwijl het erg druk was in de zaak. Blijkbaar vond iedereen het vandaag tijd het gras te maaien.


 Gerrit mocht even een proefrit maken op het parkeerterrein. Dat ging prima. Voor en achteruit en bochten maken het lukt hem allemaal. Ik heb maar wat foto s genomen zodat ik niet in de proefrit betrokken raakte. Omdat het zo goed ging hebben we deze machine gekocht. Daarbij ook nog een trimmer voor de finishing touch. Dat was met elkaar een hele koop.
 We waren met de kar gekomen zodat het geheel naar huis vervoerd kon worden. Het paste precies.
Het was vandaag mooi weer en ons gras had lengte zodat we vandaag meteen aan de slag konden met grasmaaien. Kijk het gaat Gerrit al heel aardig af. Vandaag is hij 4 uur aan het maaien en trimmen geweest. Dat moest ook wel want aan het begin van de avond hadden we de wandeling langst de oude historische huizen aan de Svanhultsvägen en daarom moest de tuin er toch wat netjes uitzien.

 Voor de wandeling moesten we verzamelen bij het oude busstation. Geen idee waar dit zou kunnen zijn. Daarom in mijn beste Zweeds maar even gevraagd in de ICA  toen Greetje en ik daar boodschappen deden voor  het avondeten. Blijkt dat het vlakbij was.
Hieronder zie je de foto. Er was grote belangstelling voor de wandeling. Jong en oud deed mee. De wandeling was georganiseerd in het kader van activiteiten rond sköna maj.


Over ons huis werd ook het een en ander verteld. In 1904 is ons huis gebouwd door Karl Jonasson. Deze man was veearts en klokkenmaker tegelijkertijd. Zijn zoon heeft het huis geërfd maar is op jonge leeftijd overleden. Bij ons huis hoorde nog een groot bijgebouw. Dit is te zien op het schilderij van ons huis dat we van Gunter en Britta kregen bij de overdracht. Hierin zijn diverse winkels gevestigd geweest. O.a. een handelsbank en een vleeshandel. De uitbouw aan ons huis is gemaakt in 1944 toen er een provinciedokter in het huis kwam wonen en werken. Dat was in een periode dat Undenäs kommun wel 7000 inwoners had. Ook is er een apotheek gevestigd geweest. De ingang van de apotheek zou aan de zijkant zijn geweest en de ingang van de huisartsenpraktijk was door de hoofdingang.
De bijgebouwen staan er nu niet meer. Gelukkig maar want ons huis is zo als het nu is groot genoeg.
Tijdens de wandeling kwamen we Britta och Gunter ook nog tegen. Blijkt dat Britta in de organisatie van Sköna maj zit. Zij deed het dankwoord aan de vertellers. Britta heeft ons de tip gegeven over de wandeling. Het was leuk om te doen al was ik op het laatst wel erg moe van het ingespannen luisteren.
Verder heb ik vandaag de achterdeur van de kelder naar buiten opnieuw in de verf gezet. Verf hebben we gekocht in Töraboda. De achterdeur dreigt heel mooi te worden. Morgen zal ik het geheel laten zien.
Greetje en ik zijn vandaag naar de Loppis van Undenäs geweest en daar hebben we een aantal leuke dingetjes gekocht. Een handdoeken rekje, twee eierdopjes die precies goed passen bij mijn Thun servies met blauwe bloemen, twee tegels met bloemen, uit de serie waarvan ik in Nederland al 3 had gescoord op Marktplaats en nog een leuke handdoek die als decoratie kan dienen bij het handdoeken rekje. Ik heb me ook maar even voorgesteld aan de mevrouw van de Loppis. Ik probeerde dit alles in mijn allerbeste Zweeds en zij antwoordde steevast in haar allerbeste Engels. Zo komen we er wel met de taal. Al met al was het vandaag een welbestede dag.

3 opmerkingen:

  1. Wat een coole tractor!! Dan wurd gers meanen ek nog leuk. Ek super leuk dat jimme die wandeling hawwe dien. Leuk om oer de historie fan it hus te lezen. Ha jimme ek nog wat Undenassers ontmoet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ps. It vorige bericht wie fan Femke :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Femke wat leuk dat ik berichten van dy ontvang. De tractor is idd erg cool. Dat mat ek wol want heit hat wol 4 oeren meanen. Moarn sil ik wel een nije blog skriiuwe,

    BeantwoordenVerwijderen